Aktualizacja: 22.11.2024 01:09 Publikacja: 06.10.2021 10:38
Informacja, która istnieje tylko w pamięci i nie została utrwalona na nośnikach informacji, nie jest informacją publiczną
Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski
Przekazywanie otwartych danych i informacji sektora publicznego do ponownego wykorzystywania jest zadaniem organów władzy publicznej.
11 sierpnia 2021 r. została uchwalona ustawa o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. 2921 poz. 1641). Jest to już trzeci akt prawny regulujący zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w naszym kraju. Aktywność naszego ustawodawcy w tym zakresie jest ściśle powiązana z aktywnością ustawodawcy europejskiego. Nie jest bowiem tajemnicą, że gdyby nie ustawodawca europejski, w Polsce nie byłoby prawa do ponownego wykorzystywania. Podobna zależność jest w wielu państwach członkowskich. Zmiany w polskim prawie są wynikiem konieczności implementacji dyrektywy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Wprowadzenie prawa do ponownego wykorzystywania nastąpiło w Polsce 29 grudnia 2011 r. Do ustawy o dostępie do informacji publicznej dodano wtedy rozdział 2a. Potem uchwalona została odrębna ustawa z 5 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1446). Akt ten obowiązuje do chwili obecnej. Ma go zastąpić wspomniana na wstępie ustawa. Wejdzie ona w życie 7 grudnia 2021 r., poza jednym przepisem dotyczącym danych dynamicznych. Ten zacznie obowiązywać dopiero od 7 marca 2022 r.
Nie będzie sprawnego państwa bez profesjonalnej i niezależnej służby cywilnej. Starsi stażem zbliżają się do emerytury, a dla młodych ludzi praca w administracji publicznej jest nieatrakcyjna.
Duża rotacja zatrudnionych, wakaty, szczególnie w administracji terenowej, niewłaściwe zarządzanie – z takimi problemami w latach 2020–2023 mierzyła się służba cywilna. To wnioski pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli.
Władze krajowe, regionalne i lokalne mogą włączyć się do wspólnych projektów z partnerami z Niemiec, Szwecji, Danii i Litwy. W kilku działaniach do pozyskania jest 27 mln euro.
Czy starosta, wydając decyzję o wysokości odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone na podstawie specustawy w zakresie realizacji inwestycji dróg publicznych, musi uwzględnić wydanie decyzji o warunkach zabudowy, jeśli właściciel nie wystąpił o pozwolenie na budowę?
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Dla skorzystania z prawa do odliczenia VAT konieczny jest jednoznaczny i wyraźny zamiar wykorzystania zakupionych towarów lub usług do czynności opodatkowanych. W pewnych okolicznościach niejednoznaczny zamiar wykorzystania nie pozbawia gminy trwale tego prawa.
Spółka wykonująca regularne przewozy związane z transportem publicznym jest podmiotem działającym w sferze publicznej.
Obecnie dominuje koncepcja, że wniosek o udzielenie informacji publicznej może przybrać dowolną formę, a osoba jej żądająca w wielu przypadkach nie musi być nawet w pełni zidentyfikowana. Za wystarczające należy uznać wskazanie we wniosku adresu poczty elektronicznej czy adresu skrytki pocztowej.
Nie 500 zł, jak pierwotnie planowano, ale aż 10 tys. zł ma być dolną granicą wartości umów, które jednostki sektora finansów publicznych zgłoszą do centralnej bazy.
Czy odmowa urzędu udostępnienia informacji publicznej w sytuacji, gdy wnioskodawca nadużywania tego prawa publicznego, powinna następować poprzez wydanie decyzji?
Urzędnicy, reagując na nadużycia w zakresie dostępu do informacji publicznej, muszą się trzymać określonych reguł wynikających z przepisów. W jakiej formie mogą odmówić dostępu do informacji publicznej?
Burmistrz nie jest uprawniony do określania w drodze zarządzenia zasad wysokości opłat w związku z udostępnieniem informacji publicznej.
Ostateczna wartość zawartych umów czy należności wynikające z faktur to nie tajemnica przedsiębiorcy.
Do naruszenia dobrego imienia jednostki samorządu terytorialnego może dojść wskutek działań podejmowanych w odniesieniu do organów gminy oraz zatrudnionych przez nią pracowników, a nawet jednostek organizacyjnych i pomocniczych. Jakie działania podjąć, by chronić dobre imię samorządu?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas