Aktualizacja: 15.03.2025 12:36 Publikacja: 06.10.2021 10:38
Informacja, która istnieje tylko w pamięci i nie została utrwalona na nośnikach informacji, nie jest informacją publiczną
Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski
Przekazywanie otwartych danych i informacji sektora publicznego do ponownego wykorzystywania jest zadaniem organów władzy publicznej.
11 sierpnia 2021 r. została uchwalona ustawa o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. 2921 poz. 1641). Jest to już trzeci akt prawny regulujący zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w naszym kraju. Aktywność naszego ustawodawcy w tym zakresie jest ściśle powiązana z aktywnością ustawodawcy europejskiego. Nie jest bowiem tajemnicą, że gdyby nie ustawodawca europejski, w Polsce nie byłoby prawa do ponownego wykorzystywania. Podobna zależność jest w wielu państwach członkowskich. Zmiany w polskim prawie są wynikiem konieczności implementacji dyrektywy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Wprowadzenie prawa do ponownego wykorzystywania nastąpiło w Polsce 29 grudnia 2011 r. Do ustawy o dostępie do informacji publicznej dodano wtedy rozdział 2a. Potem uchwalona została odrębna ustawa z 5 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1446). Akt ten obowiązuje do chwili obecnej. Ma go zastąpić wspomniana na wstępie ustawa. Wejdzie ona w życie 7 grudnia 2021 r., poza jednym przepisem dotyczącym danych dynamicznych. Ten zacznie obowiązywać dopiero od 7 marca 2022 r.
Do złożenia oświadczeń majątkowych zobowiązane są osoby pełniące funkcje publiczne. Nie wszystko jednak w tych oświadczeniach jest takie oczywiste.
Do 31 marca członkowie służby cywilnej muszą złożyć oświadczenia majątkowe. Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku?
Zasady równości nie można interpretować jako nakazu stanowienia norm o takiej samej treści dla wszystkich osób – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu ws. skargi na bon turystyczny.
To nie art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego, a art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego określa kryteria uznania danego podmiotu za stronę postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.
Rola Bałtyku jest kluczowa w kontekście transformacji europejskiego sektora energii. Akwen doskonale nadaje się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, sprzyja też rozwojowi innych technologii niskoemisyjnych, w tym odnawialnego wodoru.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków do działania 1.5 programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Przedmiotem naboru jest dofinansowanie projektów dotyczących usuwania niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów i w konsekwencji likwidowania lub ograniczania wywołanego przez nie zagrożenia dla ludzi lub środowiska.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Komplet oryginalnych materiałów z wizytacji sądowych, które wymagają analizy i animizacji ponad 3 tys. stron dokumentów, to informacja przetworzona, której udostępnienie wymaga wykazania szczególnego interesu publicznego.
Jeśli wniosek o udostępnienie informacji publicznej przesłany e-mailem nie zawiera imienia i nazwiska, a konstrukcja adresu nie pozwala na jakąkolwiek identyfikację nadawcy, to organ ma obowiązek ustalić, od kogo pochodzi.
Spółka komunalna, odmawiając udostępnienia umów i faktur, nie może powoływać się na to, że musi je zanonimizować. Czynność ta polega jedynie na przetworzeniu informacji.
Obywatele mogą dopytywać się o kwestie finansowe, zawierane umowy, a nawet o konkretne decyzje wydane przez spółkę komunalną i wysokość pensji jej pracowników.
To, czy przeciwko wójtowi gminy wpłynęło oficjalne oskarżenie o mobbing w pracy, stanowi informację publiczną, bo dotyczy działalności osoby pełniącej funkcje publiczne i jego podwładnych.
A gdybyśmy tak dyskusję o przyszłości prawa do informacji w Polsce zaczęli, stawiając w centrum „troskę o państwo”, a nie „nadużywanie”?
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
To, że samorząd zawodowy np. doradców podatkowych ma określone uprawnienia publiczne, z automatu nie uprawnia go do żądania tzw. informacji przetworzonej. Musi konkretnie wykazać, dlaczego jest to istotne dla interesu publicznego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas