Podatek od nieruchomości: urząd musi skorzystać z wyciągów komputerowych

Rada gminy zamierza przyjąć pod koniec listopada uchwałę w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości budynków/budowli zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, w których zrealizowano nowe inwestycje i utworzono nowe miejsca w pracy w związku z tymi inwestycjami. W projekcie wójt przewiduje wymóg podania we wniosku dodatkowych dokumentów, w tym – wyciągu z KRS i wypisu z CEIDG. Czy będzie to legalne – pyta radny.

Publikacja: 08.11.2021 07:24

Podatek od nieruchomości: urząd musi skorzystać z wyciągów komputerowych

Foto: Adobe Stock

Analizując zagadnienie warto przypomnieć o uprawnieniu przysługującym radzie gminy do wprowadzania tego typu zwolnień. Otóż, przepisem umożliwiającym stanowienie zwolnień jest art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.). Zgodnie z nim – rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Co istotne, rada gminy nie ma pełnej dowolności w kształtowaniu uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości. W orzecznictwie akcentuje się, że uprawnienie określone w ww. art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do ustanawiania zwolnień przez gminę dotyczy wyłącznie zwolnień przedmiotowych, tj. takich, które odnoszą się do pewnej kategorii przedmiotów opodatkowania. Nie obejmuje natomiast prawa do ustanowienia zwolnień podmiotowo - przedmiotowych, to jest wyłączenia z opodatkowania pewnych kategorii podmiotów znajdujących się w określonej sytuacji faktycznej lub prawnej (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnegow Białymstoku z 27 listopada 2020 r., sygn. akt I SA/Bk 761/20). Ponadto wskazuje się, że użyte w przepisie art. 7 ust. 3 ww. ustawy sformułowanie "inne zwolnienia przedmiotowe" przesądza o tym, że zwolnienie może dotyczyć tylko i wyłącznie przedmiotu, a więc nieruchomości wykorzystywanych do różnego rodzajów działalności, przy czym przedmiot winien być tak określony, żeby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika, a więc cechy przedmiotu, muszą zostać tak w przepisie określone, żeby dotyczyły potencjalnie/hipotetycznie nieoznaczonego indywidualnie podatnika.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Administracja
Teresa Siudem: Czas na reformę służby publicznej
Administracja
Służba cywilna? Wysokie wymagania i nieadekwatne do nich zarobki
Administracja
Od czystej wody do zrównoważonej turystyki na Bałtyku
Administracja
Jak ustalić odszkodowanie za grunt wywłaszczany pod drogę?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Administracja
Gmina rozważa aport infrastruktury do spółki. Czy odliczy VAT?