Z pytania należy wnioskować, że osoba fizyczna prowadzi niepubliczne przedszkole i zatrudnia wykwalifikowanych pracowników do opieki nad dziećmi. Jednym z pracowników zatrudnionych w przedszkolu jest małżonek osoby prowadzącej przedszkole. Zatrudnienie to ma podstawy w przepisach Kodeksu pracy. I tak, z art. 22 K.p. wynika, że przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy. Założenie to ma pośrednio uzasadnienie w orzecznictwie sądowym, w którym akcentuje się, że oparcie relacji rodzinnych osób bliskich (np. współmałżonka, domowników), na więzi prawno-pracowniczej musi wynikać ze specyfiki tej relacji, gdzie potrzeba zawarcia stosunku pracy jest zrozumiała i faktyczna, a nadto w sposób wyraźny można oddzielić czynności realizowane przez współmieszkańca, czy członka rodziny od czynności stricte zawodowych (wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 8 marca 2016 r., III AUa 1692/15). Zatem, od strony formalno – prawnej nie ma przeszkód aby zatrudnić na umowę o pracę współmałżonka w przedszkolu.

Czytaj więcej

Sąd Najwyższy rozwiązał spór o dotację oświatową

Powyższe ustalenie ma znaczenie w kontekście rozpatrywania wydatkowania dotacji z budżetu gminy. W tym zakresie punktem odniesienia są stosowne regulacje prawne ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Skoro mowa w zapytaniu o uchwale dotacyjnej, to należy odnieść się w pierwszej kolejności do art. 38 ust. 1 ww. ustawy, gdzie postanowiono, że – organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–31a i art. 32, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

Wspomniany przepis art. 38 ust. 1 stanowi więc podstawę do wprowadzenia przez radę gminy uchwały dotacyjnej. Nie oznacza to jednak, że rada gminy ma zupełną swobodę w podanym zakresie. Jej możliwość stanowienia przepisów w podanej uchwale ograniczona jest w szczególności przepisem art. 35 ww. ustawy. Tamże, m.in. postanowiono, że – dotacje, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–31a i art. 32, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.

Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

1) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:

a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy - w wysokości nieprzekraczającej:

– 250 proc. 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z 26 stycznia 1982 r.

– 150 proc. 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela – (….)

Kwestię dotyczącą finansowania z dotacji oświatowej wynagrodzenia osób fizycznych, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w niepublicznym przedszkolu reguluje ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Dopuszczalne jest sfinansowanie wydatków, dotyczących pokrywania z dotacji oświatowej zarówno wynagrodzeń, jak i pochodnych od wynagrodzeń pracownika zatrudnionego w przedszkolu, w tym współmałżonka na podstawie umowy o pracę.

Wniosek

Wydatkowanie dotacji na wynagrodzenie pracownika – małżonka zatrudnionego w niepublicznym przedszkolu uznać należy za legalne. Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie wprowadza ograniczeń prawnych. Należy dodać, że zatrudnienie powinno być „realne” związane z potrzebami pracodawcy, a nie na potrzeby uzyskiwania wsparcia ze środków dotacyjnych.