Aktualizacja: 03.11.2024 20:41 Publikacja: 09.08.2023 12:57
Foto: AdobeStock
Analizując przebieg i organizację postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jak również powstałe na skutek błędów zamawiających orzecznictwo KIO, daje się zauważyć, iż w wielu przypadkach zamawiający mogli usprawnić, przyspieszyć prowadzone postępowania i uniknąć negatywnych konsekwencji w postaci uwzględnienia odwołań wykonawców, gdyby skorzystali w odpowiednim czasie z fachowej pomocy.
Chodzi tutaj o zapomnianą przez zamawiających, niewykorzystaną instytucję biegłego, uregulowaną obecnie w art. 55 ust. 4 Prawa zamówień publicznych. Zamawiający sprawnie powołują komisje przetargowe, często stałe do obsługi wszystkich prowadzonych przez siebie postępowań. Praktyka w zakresie ich powoływania zależy przede wszystkim od wielkości i doświadczenia podmiotu, jakim jest dana jednostka samorządu terytorialnego. Wiedzą o tym, że komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego do dokonywania powierzonych przez niego czynności w postępowaniu czy związanych z jego przygotowaniem.
W najnowszym numerze dodatku „Administracja” sporo miejsca poświęcamy tematyce funkcjonowania spółek komunalnych.
Eksperci od handlu wskazują, że coraz popularniejszy wśród konsumentów w Polsce staje się trend kupowania z odroczonymi płatnościami.
W wyniku zmiany przepisów rada nadzorcza w spółce komunalnej uzyskała bardzo skuteczne narzędzie do realizowania swoich zadań.
Ocena podwójnej roli samorządu jako organu interpretacyjnego oraz wnioskującego o jej wydanie nie jest jednoznaczna i wywołuje wątpliwości.
Samo posiadanie przez gminę statusu podatnika podatku od nieruchomości, nie daje jej legitymacji do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na interpretację indywidualną, którą wydał dla niej jej organ wykonawczy.
Mobilna Sieć T-Mobile w Polsce w 2024 roku została uznana za najlepszą pod względem prędkości i niezawodności przez międzynarodową firmę Ookla. W rankingu SpeedTest.pl 2023 laury zdobyła usługa internet domowy.
Sąd Najwyższy stosuje prymat dyrektyw wykładni celowościowej w stosunku do przepisów regulujących obowiązek zawierania umów o odprowadzanie ścieków przez spółkę komunalną.
Kary umowne są bardzo przydatnym rozwiązaniem. Oczywiście pod jednym warunkiem: muszą być zastrzegane w sposób racjonalny. Przy czym racjonalizm zastrzegającego polega zarówno na właściwym wyborze karanych czynności lub zaniechań dłużnika, jak i na ustalaniu kar we właściwej wysokości.
O ile sama idea ograniczenia obciążeń biurokratycznych zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawców jest słuszna, o tyle powinno się to odbywać przy poszanowaniu roli, jaką regulacje dotyczące zamówień publicznych przypisują wszystkim uczestnikom procesu ich udzielania.
Spółka powiązana z ukraińskim biznesmenem wykupiła legendarną polską firmę Ursus, produkującą ciągniki rolnicze. Nowy właściciel został wyłoniony dopiero w trzecim przetargu, gdzie została obniżona cena transakcji do 74 milionów złotych.
Wykonawca – co do zasady – może korzystać z zasobów podmiotu trzeciego w celu spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Jakie będą konsekwencje złożenia przez podmiot trzeci oświadczeń JEDZ, które mogą być zakwalifikowane jako wprowadzające zamawiającego w błąd?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że prawo unijne nie gwarantuje wykonawcom z państw spoza Unii Europejskiej lub państw, z którymi UE nie zawarła stosownych umów, dostępu do rynku zamówień publicznych.
Precedensowy wyrok może w praktyce oznaczać wykluczenie z przetargów firm np. z Turcji czy Chin.
Kamery zainstalowane w pojazdach wykonawców realizujących zamówienie publiczne mają na celu monitorowanie prawidłowego wykonania odbioru odpadów komunalnych, czyli zadania własnego gminy.
Podstawy zbycia nieruchomości poza przetargiem muszą wynikać wprost z przepisów prawa. Naruszenie tych reguł będzie skutkować nieważnością umowy jej sprzedaży.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas