Analizując przebieg i organizację postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jak również powstałe na skutek błędów zamawiających orzecznictwo KIO, daje się zauważyć, iż w wielu przypadkach zamawiający mogli usprawnić, przyspieszyć prowadzone postępowania i uniknąć negatywnych konsekwencji w postaci uwzględnienia odwołań wykonawców, gdyby skorzystali w odpowiednim czasie z fachowej pomocy.
Chodzi tutaj o zapomnianą przez zamawiających, niewykorzystaną instytucję biegłego, uregulowaną obecnie w art. 55 ust. 4 Prawa zamówień publicznych. Zamawiający sprawnie powołują komisje przetargowe, często stałe do obsługi wszystkich prowadzonych przez siebie postępowań. Praktyka w zakresie ich powoływania zależy przede wszystkim od wielkości i doświadczenia podmiotu, jakim jest dana jednostka samorządu terytorialnego. Wiedzą o tym, że komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego do dokonywania powierzonych przez niego czynności w postępowaniu czy związanych z jego przygotowaniem.