Aktualizacja: 10.12.2024 06:12 Publikacja: 24.10.2023 05:00
Foto: Adobe Stock
Samoopodatkowanie się mieszkańców gminy może być jedną ze spraw, która jest przedmiotem referendum lokalnego. Referendum w takiej sprawie różni się jednak w istotny sposób od referendów lokalnych prowadzonych w sprawie odwołania organu j.s.t. lub w sprawie istotnej dla wspólnoty samorządowej. Pierwsza różnica jest formalna – rozstrzygnięcie referendalne zapada w takim głosowaniu powszechnym, jeżeli „za” samoopodatkowaniem się opowie się co najmniej 2/3 głosujących w referendum. Druga różnica – materialna dotyczy skutku, jaki wywołuje rozstrzygnięcie referendalne. Jego skutkiem jest nałożenie na członków wspólnoty samorządowej obowiązku polegającego na nałożeniu na nich samych obowiązku ponoszenia nowej daniny publicznej. Istotę referendum lokalnego można sprowadzić do tych dwóch stwierdzeń, które nasuwają się po lekturze przepisów ustawy z 15 września 2000 r. o referendum lokalnym.
Skutki zmian klimatu odczuwają przede wszystkim mieszkańcy większych miast. Samorządy nie mogą udawać, że problemu nie ma. Czas, żeby zaczęły działać.
Każde miasto musi zdefiniować swoje uwarunkowania i ze względu na swoją specyfikę określić działania niezbędne do wdrażania – o nowych obowiązkach miast w zakresie ochrony środowiska mówi dr hab. Maciej J. Nowak, prof. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.
Zdarza się, że jednostki kultury nabywają usługę artystyczną od zagranicznych artystów, a oprócz wynagrodzenia podstawowego zapewniają im świadczenia dodatkowe, np. transport czy zakwaterowanie. Czy płatnik zapewniając takie świadczenia powinien badać swoje obowiązki w zakresie podatku u źródła?
Wymogi formalne i proceduralne w odniesieniu do projektów obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej powinny być ograniczone do minimum.
Zielone Orły 'Rzeczpospolitej': najważniejsze osiągnięcia nagrodzonych w 2024 roku
Organ, określając wysokość odszkodowania za wywłaszczenie mógł wykorzystać operat szacunkowy wykonany 21 miesięcy wcześniej, ale powinien był dopełnić formalności wymaganych prawem.
Zdarza się, że jednostki kultury nabywają usługę artystyczną od zagranicznych artystów, a oprócz wynagrodzenia podstawowego zapewniają im świadczenia dodatkowe, np. transport czy zakwaterowanie. Czy płatnik zapewniając takie świadczenia powinien badać swoje obowiązki w zakresie podatku u źródła?
Zakup ekologicznego taboru to tylko jedna z możliwości, jakie stoją przed wybranymi samorządami. Inwestować będzie można także w infrastrukturę do ładowania oraz tę zachęcającą do porzucania prywatnych samochodów.
W 2024 r. mamy niższy limit zwolnienia z PIT na upominki z funduszu socjalnego. Pracodawca i pracownik nie muszą się jednak przejmować PIT, jeśli prezent jest klasyczną darowizną. Wtedy rozlicza się go inaczej i podatku łatwo uniknąć.
Umorzenie pożyczki hipotecznej, jeśli w umowie od razu nie był wskazany cel mieszkaniowy, nie korzysta z zaniechania poboru PIT.
Mijający rok przyniósł kilka ciekawych ustaw i kilka szkodliwych z punktu widzenia przedsiębiorców. Wciąż brak jest zdecydowanych reform probiznesowych – wynika z raportu firmy Grant Thornton, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Krajowa Administracja Skarbowa przypomina, że do 31 stycznia pracodawcy mają obowiązek złożenia PIT-11 i PIT-4R. Mogą to zrobić za pomocą konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) bez konieczności podpisywania formularzy.
Hasła o ułatwianiu życia przedsiębiorcom zawsze dobrze brzmią w kampanii wyborczej i w exposé kolejnych premierów. Z ich realizacją zwykle jest dużo gorzej. Wykłada się na tym zadaniu także obecny rząd Donalda Tuska.
1 stycznia 2025 r. wejdą w życie liczne zmiany w podatkach. To już ostatni dzwonek, żeby się z nimi zapoznać i odpowiednio przygotować do nich swoje systemy finansowo-księgowe.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas