Aktualizacja: 13.02.2025 17:10 Publikacja: 25.06.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
Podmioty, które nie są zobowiązane do stosowania ustawy z 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych („Pzp”) lub ze względu na wartość zamówienia nie mają obowiązku stosowania Pzp, podobnie, jak w przypadku realizacji projektów w poprzedniej perspektywie, są zobowiązane do przeprowadzania postępowań w oparciu o zasadę konkurencyjności, która została szczegółowo opisana w Wytycznych ministra funduszy i polityki regionalnej dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027 („Wytyczne kwalifikowalności 2021–2027”). Zasada konkurencyjności zdefiniowana w nowych wytycznych różni się w niektórych zakresach od tej, którą znamy z perspektywy 2014–2020. Różnice te zostaną szczegółowo omówione poniżej.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
To, czy sprzedaż nieruchomości powinna zostać zaraportowana dla celów podatku VAT, zależy od konkretnej sytuacji. Podejście do tego zagadnienia zostało także ukształtowane w krajowej praktyce interpretacyjnej.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Uczelnie wyższe mogą sięgnąć po pieniądze na utworzenie lub rozwój komórek odpowiedzialnych za podnoszenie jakości uczenia.
Samorządy, które utworzą społeczne agencje najmu lub nawiążą współpracę z istniejącymi, będą mogły ubiegać się o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Początek roku nie rozpieszcza przedsiębiorców szczególnie bogatą ofertą programów dotacyjnych. Mimo to można i warto pochylić się nad dostępnymi naborami, bo mogą one znacząco ułatwić prowadzenie biznesu i obniżyć jego koszty.
Główną różnicą pomiędzy klasycznymi i sektorowymi zamówieniami są progi, od których stosuje się reżim prawa zamówień publicznych.
Prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego związane jest z prawidłowym i efektywnym działaniem spółek komunalnych. Ocena działania tych spółek i osób nimi zarządzających dokonywana jest także w oparciu o przepisy publicznego prawa finansowego, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas