Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak odbudować zaufanie obywatela do administracji?

Budowanie zaufania do administracji publicznej wymaga równoczesnego wzmocnienia kilku obszarów: stabilnego otoczenia prawnego, wysokich standardów prowadzenia postępowań, nowoczesnych usług publicznych, przejrzystości oraz realnej partycypacji obywatelskiej.

Publikacja: 23.12.2025 05:40

Jak odbudować zaufanie obywatela do administracji?

Jak odbudować zaufanie obywatela do administracji?

Foto: Adobe Stock

Zaufanie obywateli do administracji publicznej należy do fundamentów państwa prawa. W polskim porządku konstytucyjnym jest ono traktowane jako element zasady demokratycznego państwa prawnego, a art. 8 k.p.a. nakazuje organom prowadzenie spraw w sposób budzący zaufanie uczestników postępowania. Pomimo tak wyraźnych standardów poziom zaufania Polaków pozostaje umiarkowany. Dane Eurobarometru pokazują, że w 2022 r. administracji publicznej ufało 45 proc. badanych, podczas gdy 50 proc. deklarowało brak zaufania. To wartości zbliżone do wyników z 2020 r., a jednocześnie wyższe niż w 2016 r., kiedy poziom zaufania wyniósł 39 proc. Dane te ukazują stabilizację ocen obywateli, ale również utrzymującą się polaryzację opinii.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Administracja
Samorząd fizjoterapeutów powinien udostępnić dokumenty z audytu
Administracja
W postępowaniu dyscyplinarnym nauczycieli pokrzywdzony uczeń bez żadnych praw
Administracja
Spółka komunalna pod lupą CBA
Administracja
Czy okoliczności związane z doręczeniem decyzji mogą być przyczyną stwierdzenia jej nieważności?
Administracja
Adaptacja do zmian klimatu, czyli 210 mln zł dla miast Polski Wschodniej
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama