Aktualizacja: 11.05.2020 14:00 Publikacja: 11.05.2020 17:15
Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik
- Z powodu większych wydatków z budżetu, spowodowanych COVID-19, radni chcą wycofać się z podwyższonego poziomu dotacji dla niepublicznych przedszkoli czyli z 90 proc. podstawowej kwoty dotacji. Czy będzie to zgodne z prawem? Czy przepisy ustawy tzw. tarczy antykryzysowej na to zezwalają? Czy potrzebne jest nowe ustalenie na poziomie ustawowym czyli 75 proc. podstawowej kwoty dotacji?
Tarcza antykryzysowa nie wprowadziła modyfikacji przepisów ujętych w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych (u.f.z.o.), dotyczących dotowania niepublicznych placówek oświatowych, w tym przedszkoli. Jednak gmina może wprowadzić zmiany w systemie dotacyjnym. Punktem wyjścia w ocenie prawnej podanej problematyki będzie jednak tylko ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Z kontekstu wskazanego opisu wnioskować należy, że rada miejska przyjęła specjalną uchwałę, zapewne w trybie art. 39 ust. 1 pkt 2 u.f.z.o. Z tej regulacji wynika z kolei, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, może wyrazić zgodę na udzielenie dotacji, o której mowa m.in. w 17 ust. 3 (chodzi tu o niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymującym z na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75 proc. podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy) – w wysokości wyższej niż owe 75 proc. podstawowej kwoty dotacji. Niewątpliwie więc rada miejska mogła ustanowić dotację na poziomie np. 90 proc. podstawowej kwoty dotacji.
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas