Jak ująć w księgach rachunkowych umowę agencyjną

Firmy korzystające w ramach prowadzonej działalności z usług przedstawicieli handlowych lub agentów ubezpieczeniowych muszą to odpowiednio zaewidencjonować w księgach rachunkowych.

Aktualizacja: 17.08.2021 14:48 Publikacja: 17.08.2021 11:11

Jak ująć w księgach rachunkowych umowę agencyjną

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 758 §1 Kodeksu cywilnego, przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie zobowiązuje się – w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa – do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy – zleceniodawcy (wówczas mamy do czynienia z agentem jako pośrednikiem) lub do zawierania ich w jego imieniu (wówczas agent występuje w roli przedstawiciela). Jeżeli sposób wynagrodzenia nie został w umowie określony, agentowi należy się prowizja, której wysokość zależy od liczby lub wartości zawartych umów. Agentem-zleceniobiorcą może być np. agent ubezpieczeniowy lub przedstawiciel handlowy.

Pozostało 93% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Teresa Siudem: Jesteś podwykonawcą? Zadbaj o swoje interesy
Biznes
Podwykonawca został bez zapłaty. Mógł tego uniknąć
Biznes
Czy fundacja w Liechtensteinie ochroni majątek przed egzekucją?
Biznes
Wezwania i oferty nabycia akcji spółki publicznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Zarządzanie łańcuchami dostaw – nowe wyzwania dla firm