Jak ująć w księgach rachunkowych umowę agencyjną

Firmy korzystające w ramach prowadzonej działalności z usług przedstawicieli handlowych lub agentów ubezpieczeniowych muszą to odpowiednio zaewidencjonować w księgach rachunkowych.

Aktualizacja: 17.08.2021 14:48 Publikacja: 17.08.2021 11:11

Jak ująć w księgach rachunkowych umowę agencyjną

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 758 §1 Kodeksu cywilnego, przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie zobowiązuje się – w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa – do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy – zleceniodawcy (wówczas mamy do czynienia z agentem jako pośrednikiem) lub do zawierania ich w jego imieniu (wówczas agent występuje w roli przedstawiciela). Jeżeli sposób wynagrodzenia nie został w umowie określony, agentowi należy się prowizja, której wysokość zależy od liczby lub wartości zawartych umów. Agentem-zleceniobiorcą może być np. agent ubezpieczeniowy lub przedstawiciel handlowy.

Pozostało 93% artykułu

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Do kryzysu warto się przygotować
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biznes
AI może pomóc w sporach prawnoautorskich
Biznes
Spółka komandytowa – w teorii i w praktyce
Biznes
Kiedy grupowa polisa generuje przychód u pracownika
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Biznes
Władza i odpowiedzialność muszą iść w parze