Jak ująć w księgach rachunkowych umowę agencyjną

Firmy korzystające w ramach prowadzonej działalności z usług przedstawicieli handlowych lub agentów ubezpieczeniowych muszą to odpowiednio zaewidencjonować w księgach rachunkowych.

Aktualizacja: 17.08.2021 14:48 Publikacja: 17.08.2021 11:11

Jak ująć w księgach rachunkowych umowę agencyjną

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 758 §1 Kodeksu cywilnego, przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie zobowiązuje się – w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa – do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy – zleceniodawcy (wówczas mamy do czynienia z agentem jako pośrednikiem) lub do zawierania ich w jego imieniu (wówczas agent występuje w roli przedstawiciela). Jeżeli sposób wynagrodzenia nie został w umowie określony, agentowi należy się prowizja, której wysokość zależy od liczby lub wartości zawartych umów. Agentem-zleceniobiorcą może być np. agent ubezpieczeniowy lub przedstawiciel handlowy.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Egzekucja komornicza nie zawsze skuteczna. Jaka jest przyczyna?
Biznes
Jak dłużnicy ukrywają majątek
Biznes
Obowiązki regulacyjne związane z umowami sprzedaży energii elektrycznej
Biznes
Jak zacząć realizować inwestycje publiczno-prywatne?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Roszczenie wykonawcy o waloryzację wynagrodzenia