Wzmocniona ochrona konsumentów przed podwójną jakością produktów

Od 28 maja 2022 roku w państwach członkowskich Unii Europejskiej zaczną obowiązywać przepisy zakazujące różnicowania jakości produktów sprzedawanych w krajach Unii.

Publikacja: 02.09.2021 08:25

Wzmocniona ochrona konsumentów przed podwójną jakością produktów

Foto: Adobe Stock

Nowe przepisy są częścią tzw. Nowego Ładu dla konsumentów przyjętego przez Komisję Europejską w 2018 r. i mającego na celu zwiększenie ochrony praw konsumentów, w zakresie zakupów przez internet usług cyfrowych oraz podwójnych standardów produktów w różnych krajach UE. Przepisy dotyczące podwójnych standardów produktów mają przeciwdziałać nieuczciwym praktykom rynkowym przedsiębiorców polegającym na sprzedawaniu w różnych krajach UE produktów pod tą samą marką, w opakowaniach wyglądających tak samo, ale różniących się składem i w rezultacie często także jakością. Nieuzasadnione różnicowanie produktów ze względu na kraj przeznaczenia ma stanowić nieuczciwą praktykę rynkową. Już na podstawie obecnie obowiązujących przepisów takie działania mogły być penalizowane jako wprowadzające konsumentów w błąd, jednak teraz dzięki nowym rozwiązaniom, praktyka wprowadzania do obrotu produktów podwójnej jakości została wprost zakazana, co ma ułatwić konsumentom dochodzenie roszczeń, a organom konkurencji karanie tego typu praktyk. Podstawą nowych rozwiązań jest Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 27 listopada 2019 r. 2019/2161 (tzw. Dyrektywa Omnibus).

Pozostało 92% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Teresa Siudem: Jesteś podwykonawcą? Zadbaj o swoje interesy
Biznes
Podwykonawca został bez zapłaty. Mógł tego uniknąć
Biznes
Czy fundacja w Liechtensteinie ochroni majątek przed egzekucją?
Biznes
Wezwania i oferty nabycia akcji spółki publicznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Zarządzanie łańcuchami dostaw – nowe wyzwania dla firm