Aktualizacja: 25.11.2021 14:27 Publikacja: 25.11.2021 14:15
Foto: Adobe Stock
W dniu 7 września 2021 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-927/19, w którym dokonał wykładni przepisów dyrektywy klasycznej w kontekście dopuszczalności dokonania przez konsorcjum samooczyszczenia, w sytuacji w której jeden z konsorcjantów przedstawił w trakcie postępowania przetargowego nieprawdziwe informacje, co do braku istnienia wobec niego przesłanek wykluczenia z postępowania. TSUE wskazał, że w przypadku zaistnienia tego rodzaju sytuacji instytucje zamawiającego powinny dokonać zindywidualizowanej oceny czy pozostali członkowie konsorcjum mieli możliwość zweryfikowania i sprawdzenia informacji przedstawianych przez współkonsorcjanta co do istnienia wobec niego przesłanek wykluczenia. Instytucje te powinny kierować się przede wszystkim zasadą proporcjonalności oraz zwracać uwagę na środki, jakimi dysponowało lub mogło dysponować konsorcjum w celu zweryfikowania prawdziwości przedstawianych przez poszczególne podmioty, biorące wspólnie udział w postępowaniu, danych. TSUE zwrócił uwagę, że informacje te mogą bowiem pochodzić od podmiotu, wobec którego konsorcjum „nie dysponuje żadnym środkiem kontroli", a zatem nie miały możliwości potwierdzenia lub zaprzeczenia faktom przez niego wskazywanym.
Oprogramowanie może doznać awarii, których wystąpienie grozi zakłóceniem prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę. Wdrażając oprogramowanie warto więc zawrzeć umowę o jego utrzymanie.
Zapewnienie odpowiedniego reagowania na zgłoszenia sygnalistów wymaga opracowania i wdrożenia skutecznych, dostosowanych do specyfiki danej organizacji, procedur zgłaszania oraz postępowania z informacjami o naruszeniach.
W listopadzie został udostępniony kolejny projekt ustawy mającej implementować dyrektywę NIS2 oraz zestaw narzędzi Toolbox 5G. Kto będzie zobowiązany do stosowania procedur w zakresie cyberbezpieczeństwa w 2025 roku?
Umowa o zachowaniu poufności zabezpiecza przed ujawnieniem informacji poufnych udostępnianych w związku ze współpracą pomiędzy stronami. Może zostać zawarta na różnych etapach współpracy: negocjacji, trwania umowy o współpracy i po jej zakończeniu.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Znaki towarowe sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami nie mogą być rejestrowane – wynika z przepisów zarówno unijnych, jak i polskich. Problem był jednak ze zdefiniowaniem tych pojęć. Dokument Wspólnej Praktyki CP14 je wyjaśnia.
W raporcie „Orlen dla miast” koncern zastanawia się, jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju – mówi Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen.
Komisja Wenecka, organ doradczy Rady Europy, przyjęła w piątek stanowisko w sprawie propozycji wygaszenia kadencji wszystkich obecnych sędziów polskiego Trybunału Konstytucyjnego. Będą one pewnym problemem dla obecnie rządzącej koalicji.
Nie należy zaległościami czynszowymi obciążać małoletniego dziecka lokatorów, które jako dorosły może żądać za sądowy wyrok odszkodowania - orzekł Sąd Najwyższy. I uwzględnił skargę nadzwyczajną rzecznika praw obywatelskich.
W piątek zgromadzenie wyborcze sędziów Trybunału Konstytucyjnego wskazało kandydatów na nowego prezesa. To prezydent spośród zaproponowanych osób wskaże następcę Julii Przyłębskiej. Formalnie nie wiążą go żadne terminy.
Bartłomiej Sochański i Bogdan Święczkowski to kandydaci na nowego prezesa Trybunału Konstytucyjnego. Według nieoficjalnych informacji "Gazety Wyborczej" zostali wybrani w piątek przez zgromadzenie ogólne sędziów Trybunału. Następcę Julii Przyłębskiej wskaże ostatecznie prezydent.
Trybunał Konstytucyjny pod kierownictwem Julii Przyłębskiej wydawał średnio o prawie 60 proc. mniej wyroków rocznie niż za poprzedniego prezesa. Bilans jest smutny, mniejsza efektywność i spadek zaufania.
Nawet w drugiej połowie lat 80. ub. wieku, kiedy Trybunał Konstytucyjny funkcjonował w innych warunkach ustrojowych, działał z dużo większą dozą praworządności, przestrzegania obowiązującego prawa niż obecny TK – mówi prof. Jacek Zaleśny, konstytucjonalista z UW.
Przekaz stanowi instytucję prawną mającą służyć ułatwieniu rozliczeń w stosunkach trójstronnych. Gdy przekazany spełni świadczenie na rzecz odbiorcy przekazu, następują takie skutki, jakby przekazany świadczył przekazującemu, a przekazujący świadczył odbiorcy przekazu.
Do sędziów coraz bardziej dociera, że nie działają w próżni, a owocami ich pracy interesuje się opinia publiczna.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas