Reklama
Rozwiń
Reklama

Zastrzeganie kar umownych w zamówieniach publicznych – nowe zasady

Zamawiający nie ma już dowolności w ustalaniu kar umownych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o zamówienie publiczne przez wykonawcę.

Publikacja: 09.12.2021 12:54

Zastrzeganie kar umownych w zamówieniach publicznych – nowe zasady

Foto: Adobe Stock

Ustawa Prawo zamówień publicznych (PZP), obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. (zastąpiła ustawę z 2004 r.), wprowadziła szereg rozwiązań, które mają zapobiegać zawieraniu w umowach w sprawie zamówienia publicznego zapisów niekorzystnych dla wykonawców, w tym zwłaszcza restrykcyjnych i nieadekwatnych do przedmiotu i wartości zamówienia zapisów dotyczących kar umownych. Przepisy stanowią, że o ile nie jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia, niedozwolone jest zastrzeganie w umowach kar umownych za opóźnienie wykonawcy w wykonaniu umowy, a wyłącznie za zwłokę. Ponadto, w umowach obligatoryjnie wskazać należy łączną maksymalną wysokość kar umownych, których mogą dochodzić strony – dotyczy to kar umownych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zarówno przez wykonawcę, jak i zamawiającego. Należy jednak pamiętać, że limit kar umownych wskazany w umowie nie chroni wykonawcy przed ponoszeniem odpowiedzialności odszkodowawczej w zakresie przekraczającym wartość zastrzeżonych kar.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Biznes
Teresa Siudem: Biznesy rodzinne na długi dystans
Biznes
Inwestycje pokoleniowe – jak powiększać majątek rodzinny?
Biznes
Kiedy wierzyciel spółki jest faktycznym członkiem zarządu?
Biznes
Wynajem przedmiotu leasingu przez leasingobiorcę
Biznes
Powierzenie ChatGPT ochrony marki to proszenie się o kłopoty
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama