Obowiązki członków zarządu – perspektywa polska i angielska

Czy członkowie zarządu w polskich i angielskich niepublicznych spółkach kapitałowych mają jakieś konkretnie sformułowane obowiązki? Czy prawo nakłada na nich jasne zobowiązania w zakresie standardu działania jako piastunów organów korporacyjnych? Na te pytania nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi.

Publikacja: 27.01.2022 12:11

Obowiązki członków zarządu – perspektywa polska i angielska

Foto: Adobe Stock

Polski kodeks spółek handlowych („k.s.h.") zawiera co prawda szczątkowe regulacje w tym zakresie, są one jednak minimalne i niekonsekwentne. Z pewnością brak jest w polskich przepisach, a nawet doktrynie czy orzecznictwie, jednolitej i przejrzystej listy obowiązków „dyrektorskich" (directors' duties) w znaczeniu, w jakim rozpoznaje je prawo angielskie.

Z kolei w Anglii i Walii, skodyfikowane obowiązki dyrektorów weszły w życie wraz z najnowszą wersją angielskiego Companies Act 2006 („CA 2006") (czyli odpowiednika k.s.h.), zastępując poszczególne obowiązki dyrektorów wynikające z common law (czyli linii orzecznictwa w prawie zwyczajowym). Każdy dyrektor jest winny względem spółki (nie jej indywidualnych udziałowców) dopełnić swoich obowiązków dyrektorskich, tak jak to wynika z CA 2006 oraz innych ustaw, jak np. Insolvency Act 1986. Warto tu zaznaczyć, że zgodnie z sekcją 250 CA 2006, mianem dyrektora określa się każdą osobę, która zajmuje stanowisko dyrektorskie, jakkolwiek nazwane, zaś skodyfikowane obowiązki odnoszą się zarówno do dyrektorów de jure, jak również tych de facto, mających wpływ na kierunek rozwoju spółki, bez formalnego stanowiska (Shadow Directors – sekcja 251 CA 2006).

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r. Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak powstrzymać nieuczciwą konkurencję?
Biznes
Jak wpływać na zmiany społeczne i korzystać z nich podatkowo?
Biznes
Distressed M&A – przejęcia firm w trudnej sytuacji na polskim rynku
Biznes
Wyposażenie mieszkania w kosztach? Jest to możliwe
Biznes
Raportowanie niefinansowe – nowe obowiązki małych i średnich firm