Reklama

Akcje założycielskie – uprawnienie nie dla każdego wspólnika

Nowi akcjonariusze nabywający akcje w prostej spółce akcyjnej, w której wcześniej wyemitowano akcje założycielskie, muszą mieć świadomość, że może mieć to znaczący wpływ na siłę ich głosu na walnym zgromadzeniu.

Publikacja: 03.03.2022 12:57

Akcje założycielskie – uprawnienie nie dla każdego wspólnika

Foto: Adobe Stock

Przepisy o prostej spółce akcyjnej (PSA) wprowadzają możliwość emisji tzw. akcji założycielskich. Jest to szczególny rodzaj akcji uprzywilejowanych. O ile możliwość uprzywilejowania akcji występowała i występuje nadal w „klasycznej” spółce akcyjnej, to możliwość emisji akcji założycielskich pojawiła się wprost dopiero w regulacjach dotyczących PSA. Jak stanowi art. 30026 § 1 Kodeksu spółek handlowych (KSH) z akcji uprzywilejowanych stanowiących akcje założycielskie może wynikać szczególne uprawnienie. Zgodnie z nim każda kolejna emisja nowych akcji nie może naruszać określonego minimalnego stosunku liczby głosów przypadających na te akcje uprzywilejowane do ogólnej liczby głosów przypadających na wszystkie akcje spółki (akcje założycielskie). W przypadku emisji nowych akcji, która mogłaby naruszyć ten stosunek, liczba głosów z akcji założycielskich ulega odpowiedniemu zwiększeniu.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: KSeF i e-fakturowanie coraz bliżej. Jak chronić dane?
Biznes
Brak współpracy z UODO może słono kosztować
Biznes
Czy KSeF zagraża tajemnicy zawodów prawniczych
Biznes
Prawo nie nadąża za zagrożeniami cyberprzestępczością
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Wyrok ws. spamu. Historia o tym, jak sąd skazał… na 100 zł
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama