Aktualizacja: 22.11.2024 01:14 Publikacja: 03.02.2023 02:00
Foto: Adobe Stock
Już w 2018 roku, w ramach konsultacji koncepcji nowego prawa zamówień publicznych (Pzp), zwrócono uwagę na konieczność zmiany podejścia do koncepcji umowy w sprawie zamówienia publicznego jako jednostronnie narzuconego przez zamawiającego kontraktu, w którym zabezpieczony powinien być wyłącznie interes zamawiającego. Ustawodawca dostrzegł potrzebę ułożenia relacji na linii zamawiający – wykonawca na bardziej partnerskich zasadach. Wyraz tego stanowią m. in. wprowadzone do uchwalonej w 2019 r. ustawy Pzp1 nowe rozwiązania prawne, takie jak m. in. określenie przez ustawodawcę katalogu niedozwolonych klauzul umownych (art. 433), zobowiązanie zamawiającego i wykonawcy do współdziałania przy wykonywaniu umowy (art. 431) czy też wyraźna zachęta ustawodawcy do pozasądowego rozwiązywania sporów między zamawiającymi a wykonawcami na tle umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 591 – 595).
Przedsiębiorcy zdążyli się już przyzwyczaić, że najważniejsze zmiany w prawie podatkowym wchodzą w życie 1 stycznia. Nie inaczej będzie teraz.
Mobbing może zmierzać do naruszenia dóbr osobistych, np. godności, więc poszkodowany może wnieść przeciwko mobberowi powództwo o ich ochronę i domagać się w sądzie zaniechania prowadzonych działań, zadośćuczynienia czy odszkodowania.
Czynności polegające na prowadzeniu spraw spółki komandytowej przez jej komplementariusza, wykonywane za wynagrodzeniem wypłacanym na podstawie umowy spółki, podlegają opodatkowaniu VAT.
Jeżeli uchwała walnego zgromadzenia przyznaje akcjonariuszowi uprawnienia osobiste naruszające właściwe dla danego typu spółki zasady funkcjonowania organów spółki, to podlega ona zaskarżeniu jako sprzeczna z prawem i naturą spółki akcyjnej.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Zgodnie z nowymi przepisami od 1 stycznia 2025 r. największe grupy międzynarodowe i krajowe będą płacić co najmniej 15-proc. podatek wyrównawczy od dochodu osiągniętego w każdej jurysdykcji, w której prowadzą działalność.
Wojsko nie zareklamowało zimowych butów, ale prokurator wojskowy oskarżył producenta o oszustwo na gigantyczną kwotę. Sąd Okręgowy w Krakowie oczyścił go teraz z zarzutów.
Z prawdziwą satysfakcją oddaję w Państwa ręce najnowsze wydanie dodatku „Administracja”. W tym wydaniu Państwa szczególnej uwadze chciałbym polecić ważne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), które może zmienić sposób myślenia o odszkodowaniach w zamówieniach publicznych.
Najnowsze orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) otwiera wykonawcom nową drogę do dochodzenia odszkodowań od zamawiających w przypadku utraty szansy na uzyskanie zamówienia publicznego.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
Zatrudnianie żołnierzy pełniących służbę w Wojskach Obrony Terytorialnej i aktywnej rezerwy będzie od 12 listopada 2024 r. wiązało się dla pracodawcy z profitami w podatkach i lepszą sytuacją w przetargach.
Z wyroku TSUE wynika, że to zamawiający ma decydować o tym, w jaki sposób miałoby następować ograniczenie dostępu do zamówień z takich krajów jak np. Chiny czy Turcja. W Urzędzie Zamówień Publicznych trwa analiza treści tego orzeczenia.
Umowa PKP Intercity na piętrowe pociągi ma zapewnić przewoźnikowi przewagę na otwartym rynku, może także na trwale zmienić krajowy rynek producentów taboru kolejowego.
Obniżenie kary umownej na podstawie kodeksowych przesłanek miarkowania nie stanowi zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nie podlega, więc ograniczeniom wynikającym z prawa zamówień publicznych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas