Reklama

Jaki jest „właściwy czas” na złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości?

Prawo i orzecznictwo nie jest jednoznaczne, opóźnienie może mieć daleko idące konsekwencje.

Publikacja: 06.06.2023 09:05

Jaki jest „właściwy czas” na złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości?

Foto: Adobe Stock

Użycie w art. 299 k.s.h. zwrotu „właściwy czas” może oznaczać, że chodzi o pojęcie specyficzne dla tego aktu prawnego i instytucji odpowiedzialności członków zarządu sp. z o.o. za zobowiązania spółki.

Członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania, jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna. Artykuł 299 §2 k.s.h. przewiduje jednak możliwość uwolnienia od opisanej odpowiedzialności, jeżeli dany członek zarządu wykaże, że we właściwym czasie zgłoszono wniosek o ogłoszenie upadłości lub w tym samym czasie wydano postanowienie o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego albo o zatwierdzeniu układu w postępowaniu w przedmiocie zatwierdzenia układu, albo że niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości nastąpiło nie z jego winy, albo że pomimo niezgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości oraz niewydania postanowienia o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego lub niezatwierdzenia układu w postępowaniu w przedmiocie zatwierdzenia układu wierzyciel nie poniósł szkody.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Compliance – obowiązek, który trzeba wypełnić
Biznes
Jak skutecznie wdrożyć system compliance?
Biznes
Procedura ZRID – problemy wykonawcy związane z ponowną oceną oddziaływania na środowisko
Biznes
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – kontrowersje wokół ustawy
Biznes
Utwory pracownicze – kto jest właścicielem praw autorskich?
Reklama
Reklama
Reklama