Reklama
Rozwiń
Reklama

Od startu do mety – co zrobić, żeby sprawę gospodarczą szybko skończyć?

W sprawie gospodarczej jest trochę jak w skokach narciarskich: to, co najważniejsze, dzieje się na progu, w locie można dokonać już tylko niewielkich korekt.

Publikacja: 28.07.2023 02:00

Od startu do mety – co zrobić, żeby sprawę gospodarczą szybko skończyć?

Foto: Adobe Stock

Znane powiedzenie – przypisywane brytyjskiemu premierowi Benjaminowi Disraeli – mówi, że istnieją trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, okropne kłamstwa i statystyki. Warto się jednak przyjrzeć statystykom działania polskich sądów. Pierwsza z nich jest budująca. Liczba sędziów na 100 tys. mieszkańców mieści się w średniej unijnej. Gorzej jednak wygląda sprawa najważniejsza tj. średni czas rozpoznania sprawy sądowej. Jeśli wierzyć statystyce, wynosi on w Polsce 317 dni, ale to niestety wartość myląca. Średnią (trochę sztucznie) zaniżają bowiem proste czynności, w których sądy pełnią rolę rejestru, a także sprawy zamykane z przyczyn formalnych przed rozpoczęciem „prawdziwego” procesu. W rzeczywistości rozpoznanie sprawy gospodarczej trwa znacznie dłużej niż 317 dni i realnie sięga nawet więcej niż trzech lat. W tych realiach powstaje pytanie: czy przedsiębiorca może – poza rozpoznaniem sprawy w arbitrażu – zrobić coś, aby czas postępowania skrócić.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Ostatni dzwonek na wakacje składkowe
Biznes
Niezależny ekspert pomoże dłużnikowi w restrukturyzacji
Biznes
FinTech i dostawcy SaaS, PaaS i IaaS – co zmieni Data Act
Biznes
EUDR – kolejne zmiany w unijnej polityce środowiskowej
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Biznes
IT: jak uniknąć ryzyk i budować partnerską współpracę
Reklama
Reklama