Sztuczna inteligencja wkracza we wszystkie dziedziny życia. W biznesie AI jest najczęściej wykorzystywana tam, gdzie trzeba przetworzyć duże zbiory danych, a więc m.in. do tworzenia spersonalizowanych kampanii marketingowych, które lepiej odpowiadają na potrzeby klientów, do obsługi kontaktów z klientami i rozpatrywania reklamacji, do automatyzacji procesów, a także do zbierania i analizy danych służących do podejmowania decyzji, tworzenia raportów, planów i innych dokumentów. Jest zatem stosowana m.in. w księgowości, marketingu, logistyce, produkcji i sprzedaży. Ale nie tylko.
Sztuczna inteligencja może być także wykorzystywana w procesie rekrutacji i zarządzania zasobami ludzkimi. Dzięki analizie danych AI jest w stanie stworzyć analizę trendów na rynku pracy i zachowań osób poszukujących pracy. W ten sposób firma wie, z jakich kanałów komunikacji warto korzystać przy poszukiwaniu osób na określone stanowiska.
Narzędzia oparte na AI mogą też w krótkim czasie przetworzyć setki aplikacji (co ma szczególne znaczenie w przypadku rekrutacji z dużą liczbą nadesłanych CV), wykrywać pożądane kwalifikacje i umiejętności wymienione w przesłanych zgłoszeniach, porównać analizowane CV z wymaganiami opisanymi w ogłoszeniu o pracę. Na tej podstawie może przeprowadzić wstępną selekcję kandydatów do pracy i wskazać tych, których warto zaprosić na rozmowę, ponieważ najlepiej spełniają wymagania pracodawcy.
Czytaj więcej:
AI może być pomocna także przy przygotowaniu opisu stanowiska, stworzeniu listy pożądanych kwalifikacji i wymaganych osiągnięć, które zostaną zawarte w ogłoszeniu o pracę. Stanowi także wsparcie przy tworzeniu dokumentów i harmonogramów rozmów z kandydatami.
Choć AI przynosi firmom liczne korzyści, takie jak oszczędność czasu i zasobów, to jednak jej używanie generuje wiele pytań i budzi wątpliwości, zwłaszcza w kontekście prawnym i etycznym. Algorytmy mogą być podatne na błędy i uprzedzenia, które mogą prowadzić do dyskryminacji kandydatów. Trzeba też zwrócić uwagę na to, jakie dane są wykorzystywane do trenowania algorytmów. Pracodawcy muszą się upewnić, że dane te są zbierane i przetwarzane zgodnie z RODO i tylko w niezbędnym zakresie. W artykule „AI w rekrutacji – jakie granice wyznacza prawo pracy” piszemy szczegółowo o tym, na co powinni zwrócić uwagę pracodawcy, aby zautomatyzowane procesy rekrutacyjne były nie tylko efektywne, ale także zgodne z obowiązującymi regulacjami. Sztuczna inteligencja może być bardzo pomocna, ale na razie nie można na niej w 100 proc. polegać. Dlatego AI wprawdzie pomoże w pracy osobom z działu kadr, ale ich nie zastąpi.
Zapraszam do lektury.