Księgowanie kolportażu wydawnictw prasowych

Przy sprzedaży detalicznej gazet lub czasopism w ramach umowy dystrybucji, wydawnictwa te nie stanowią składnika aktywów kolportera, dokonującego ich zbycia. Pozostają one – do czasu ich sprzedaży ostatecznemu nabywcy – własnością wydawcy.

Publikacja: 22.09.2020 17:00

Księgowanie kolportażu wydawnictw prasowych

Foto: Adobe Stock

Kolporterzy (dystrybutorzy) są bowiem jedynie pośrednikami między wydawcą, a finalnymi odbiorcami prasy (nie dokonują obrotu czasopismami na własny rachunek). Jako pośrednicy świadczą oni usługę kolportażu (dystrybucji) prasy za wynagrodzeniem w postaci prowizji z tytułu zbycia wydawnictw prasowych. Sprzedaż przez kolportera wydawnictw prasowych następuje w jego punktach sprzedaży detalicznej. Kwotę uzyskanego utargu – po potrąceniu należnej prowizji – zobowiązany jest on przekazać wydawcy.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak powstrzymać nieuczciwą konkurencję?
Biznes
Jak wpływać na zmiany społeczne i korzystać z nich podatkowo?
Biznes
Distressed M&A – przejęcia firm w trudnej sytuacji na polskim rynku
Biznes
Wyposażenie mieszkania w kosztach? Jest to możliwe
Biznes
Raportowanie niefinansowe – nowe obowiązki małych i średnich firm