Aktualizacja: 21.07.2020 14:04 Publikacja: 21.07.2020 17:45
Foto: www.sxc.hu
Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, sprzedawca żywności (podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze zajmujące się sprzedażą żywności w jednostce handlu detalicznego lub hurtowego) jest zobowiązany do zawarcia z organizacją pozarządową umowy w formie pisemnej lub elektronicznej w zakresie nieodpłatnego przekazywania żywności (tj. środków spożywczych) spełniającej wymogi prawa żywnościowego, a nieprzeznaczonej do sprzedaży (np. z uwagi na wady wyglądu żywności lub jej opakowań) na cele społeczne. Umowa taka zawiera postanowienia dotyczące: czasu i sposobu przekazywania żywności organizacji pozarządowej oraz jej rodzaju, podziału kosztów odbioru i dystrybucji żywności między stronami umowy, przypadków, w których organizacja pozarządowa może zrezygnować lub odmówić odbioru żywności, okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie jej warunków umowy.
Decydując się na dochodzenie roszczeń z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji, musimy być świadomi, że postępowanie sądowe może trwać długo. W tym czasie konkurent nadal może żerować na naszej pracy. Są sposoby, by go powstrzymać.
W Polsce biznes dostrzega potencjał łączenia celów finansowych z korzyściami społecznymi lub środowiskowymi. Zachętą do tego typu inwestycji jest ulga podatkowa.
Inwestor może zaangażować się na różnych etapach – od wczesnych, nieformalnych rozmów z wierzycielami, przez negocjacje restrukturyzacyjne, aż po sytuację, w której firma znajduje się już w formalnym postępowaniu restrukturyzacyjnym lub upadłościowym.
Jeśli przedsiębiorca kupił mieszkanie po to, aby mieć blisko do klienta, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzeczy, które się w nim znajdują, np. biurko, stół, klimatyzator czy lodówkę.
Wkrótce duże firmy będą zwracać się do swoich dostawców i partnerów biznesowych o udostępnienie danych dotyczących ESG, narzucając jednocześnie zakres i format tych informacji.
O sukcesie lub porażce profesji finansowo-księgowej zadecydują dwa kluczowe czynniki – jej zdolność do adaptacji i poziom odporności – mówi Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę, AICPA & CIMA.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Zarówno niewielkie firmy z grupy MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa oraz międzynarodowe korporacje są zobowiązane dbać o dokumenty księgowe, w szczególności nadzorować, aby były prawidłowo przechowywane.
Transformacja energetyczna w Polsce nabiera tempa. Jednocześnie rośnie liczba i złożoność umów cPPA/vPPA, co będzie stanowić coraz większe wyzwanie do ich prawidłowego ujęcia księgowego.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Rozliczanie kosztów pracowniczych na koniec roku to jeden z kluczowy elementów zamknięcia rocznego. Dział księgowości musi uwzględnić nie tylko standardowe wynagrodzenia, ale również premie, świadczenia dodatkowe i niewykorzystane urlopy.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Start-up z Warszawy sięgnął po AI i opracował aplikację, która daje małym i średnim przedsiębiorstwom możliwość wystawiania faktur za pomocą promptów głosowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas