Taki wniosek płynie z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lutego 2020 r. (0112-KDIL1-2.4012.664.2019.2.PG).

1 listopada 2019 r. w życie weszły przepisy zmieniające ustawę o VAT w zakresie regulacji dotyczących mechanizmu podzielonej płatności. Od tej daty obowiązuje obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności, który stosowany jest w przypadku nabywania towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności ma zastosowanie, do faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług tylko jeśli wartość danej faktury przekracza 15 tys. złotych brutto. Brak dokonania płatności przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności (w przypadku, gdy zastosowanie jej jest obowiązkowe) skutkuje wieloma sankcjami dla nabywcy, takimi jak m.in. brak prawa do zaliczenia takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku PIT/CIT czy też sankcja VAT w wysokości 30 proc. kwoty podatku przypadającej na nabyte towary lub usługi objęte mechanizmem podzielonej płatności, wykazane na fakturze, której dotyczy płatność.

Czytaj także: Korekta a anulowanie faktury - różnice

Obowiązki sprzedającego i kupującego

Przepisy w zakresie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności przewidują obowiązki nie tylko dla nabywców towarów i usług objętych mechanizmem podzielonej płatności, ale też dla sprzedawców. W przypadku, gdy transakcja spełnia przesłanki objęcia jej zakresem obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności, sprzedawca ma obowiązek oznaczenia takiej faktury wyrażeniem „mechanizm podzielonej płatności". Brak takiej adnotacji związany jest z możliwością nałożenia przez organy podatkowe na sprzedawcę sankcji VAT w wysokości odpowiadającej 30 proc. kwoty podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, wykazanej na tej fakturze.

Uchybienie sprzedawcy

Komentowana interpretacja dotyczy sytuacji gminy, która przy prowadzeniu swojej działalności gospodarczej nabywa towary i usługi, w tym również towary i usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. W stanie faktycznym wnioskodawca wskazał, że będzie od sprzedawców tych towarów i usług otrzymywać faktury VAT, które w przypadku przekroczenia wartości 15 tys. zł brutto, powinny zawierać informację o treści „mechanizm podzielonej płatności". Gmina wskazała również, że w obrocie gospodarczym mogą się zdarzyć również takie sytuacje, gdy sprzedawca przez błąd nie oznaczy faktury koniecznym dopiskiem. Wnioskodawca przyznał, że w tym zakresie podatnik będzie miał możliwość jej skorygowania poprzez wystawienie faktury korygującej, jednakże przed wystawieniem takiej faktury korygującej podatnik powinien również poinformować nabywcę o swoim uchybieniu – tak, aby nabywca posiadał wiedzę, że powinien zapłacić za fakturę za pomocą podzielonej płatności. Informacja ta może być przekazana w dowolnej formie i w dowolny sposób. Wnioskodawca wskazał również, że taka faktura wystawiona wadliwie, będzie mogła być skorygowana nie tylko przez sprzedawcę poprzez wystawienie faktury korygującej, jak też i przez nabywcę poprzez wystawienie noty korygującej.

Wnioskodawca zapytał, czy zgodnie z przepisami VAT nabywca może sam dokonać poprawy wadliwie wystawionych przez sprzedawcę faktur (niezawierających oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności"), wystawiając do nich noty korygujące.

Wnioskodawca przyjął stanowisko, że nabywca będzie miał możliwość naprawienia błędu sprzedawcy (braku dodania oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności") poprzez wystawienie noty korygującej. Wnioskodawca oparł się na stanowisku Ministerstwa Finansów wyrażonym w uzasadnieniu do przepisów wprowadzających obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności. Ministerstwo Finansów poinformowało, że jeżeli sprzedawca przez błąd nie oznaczy faktury koniecznym dopiskiem „mechanizm podzielonej płatności" możliwe będzie naprawienie tego błędu. W tym celu powinien przede wszystkim poinformować nabywcę, że wystawił fakturę bez wymaganego oznaczenia i wystawić fakturę korygującą.

Wnioskodawca wskazał, że MF zaznaczyło również, że nie ma przeciwskazań, żeby fakturę poprawił nabywca poprzez wystawienie noty korygującej.

Organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Dodatkowo w swoim uzasadnieniu wskazał, że to nabywca musi weryfikować przedmiot i wartość transakcji, bowiem to on inicjuje płatność i odpowiada za wybór formy płatności.

Ewelina Toczek starsza konsultantka w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Zgodnie z przepisami Ustawy o VAT, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pomyłek mających istotne znaczenie, takie jak pomyłki w wykazanej na fakturze kwocie netto, kwocie VAT czy też stawce VAT) ma prawo skorygować te błędy poprzez wystawienie noty korygującej. Do takich błędów zaliczyć można również brak adnotacji „mechanizm podzielonej płatności", co potwierdzone zostało również przez Ministerstwo Finansów. Co więcej, samo zapłacenie przez nabywcę należności z faktury wystawionej wadliwie (poprzez brak wskazania informacji „mechanizm podzielonej płatności") przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności, zwalnia z sankcji VAT nie tylko nabywcę, ale również sprzedawcę. Można uznać, że w przypadku transakcji objętych obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności, to głównie na nabywcy ciąży obowiązek weryfikacji, czy płatność za daną fakturę powinna zostać zapłacona przy pomocy podzielonej płatności. Dlatego też zasadne jest, by w przypadku braku na fakturze oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności" nabywca również miał prawo skorygować ten błąd poprzez wystawienie noty korygującej.