Praca zdalna: jak chronić dane osobowe klientów?

- Czy pracownik zajmujący się przetwarzaniem danych osobowych klientów firmy, powinien w trakcie pracy zdalnej mieć zapewnione środki (przepierzenia lub ścianki działowe) zapobiegające wglądowi jego domowników w przetwarzane dane? Kto powinien je zapewnić?

Publikacja: 10.12.2020 16:45

Praca zdalna: jak chronić dane osobowe klientów?

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o COVID-19 pracodawca może polecić wykonywanie pracy zdalnej, jeżeli pracownik m.in. ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy. W takim przypadku pracodawca powinien zapewnić odpowiednie narzędzia i materiały umożliwiające świadczenie pracy w sposób zdalny.

Jeśli wykonywanie pracy wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, pracodawca – jako administrator, czyli podmiot odpowiedzialny za zgodność przetwarzania danych osobowych z RODO – ma obowiązek zapewnić przestrzeganie zasad przetwarzania danych, w tym zadbać o ich bezpieczeństwo. Cel ten może być realizowany na różne sposoby. Przykładowo, pracodawca może zobowiązać pracownika do właściwego zabezpieczenia danych osobowych przechowywanych w miejscu świadczenia pracy (np. w szafkach zamykanych na klucz uniemożliwiających dostęp osób trzecich), przestrzegania polityki czystego biurka czy procedury niszczenia dokumentów, korzystania z elektronicznego obiegu dokumentów zamiast papierowego itp.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Koniec roku = zmiany w podatkach. Nie obejdzie się bez problemów
Biznes
Zleceniobiorca może bronić się przed mobbingiem
Biznes
Usługi komplementariusza są opodatkowane VAT
Biznes
Jakie uprawnienia osobiste można przyznać akcjonariuszowi
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Globalny podatek wyrównawczy już od 1 stycznia