Aktualizacja: 20.02.2020 11:22 Publikacja: 20.02.2020 17:15
Foto: Adobe Stock
Pomimo że mamy do czynienia z rejestrem akcjonariuszy, co bezpośrednio kojarzyć się może z akcjami, warto zaznaczyć, że obowiązek dematerializacji dotyczy nie tylko akcji. Wprowadzona obowiązkowa rejestracja obejmuje również przykładowo warranty subskrypcyjne emitowane przez spółki w ramach programów motywacyjnych.
Akcje tej samej spółki nie mogą być zarejestrowane jednocześnie w rejestrze akcjonariuszy i depozycie papierów wartościowych. Spółki publiczne zobowiązane są zarejestrować swoje dotychczas niezdematerializowane akcje w depozycie papierów wartościowych, natomiast spółka niebędąca spółką publiczną musi podjąć decyzję co do wyboru podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy spółki czy też rejestracji papierów wartościowych w depozycie. Decyzja ta nie należy jednak do zarządu spółki, a do walnego zgromadzenia. Jaka jest zatem rola zarządu w procesie dematerializacji papierów wartościowych spółki?
Decydując się na dochodzenie roszczeń z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji, musimy być świadomi, że postępowanie sądowe może trwać długo. W tym czasie konkurent nadal może żerować na naszej pracy. Są sposoby, by go powstrzymać.
W Polsce biznes dostrzega potencjał łączenia celów finansowych z korzyściami społecznymi lub środowiskowymi. Zachętą do tego typu inwestycji jest ulga podatkowa.
Inwestor może zaangażować się na różnych etapach – od wczesnych, nieformalnych rozmów z wierzycielami, przez negocjacje restrukturyzacyjne, aż po sytuację, w której firma znajduje się już w formalnym postępowaniu restrukturyzacyjnym lub upadłościowym.
Jeśli przedsiębiorca kupił mieszkanie po to, aby mieć blisko do klienta, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzeczy, które się w nim znajdują, np. biurko, stół, klimatyzator czy lodówkę.
Wkrótce duże firmy będą zwracać się do swoich dostawców i partnerów biznesowych o udostępnienie danych dotyczących ESG, narzucając jednocześnie zakres i format tych informacji.
Powołanie do zarządu, kontrakt menedżerski, umowa o pracę – każda z tych form ma konsekwencje w obszarze ubezpieczeń społecznych i kosztów pracy.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
Osoba, która decyduje się na przyjęcie funkcji członka zarządu, powinna pamiętać o tym, że odpowiedzialność menedżera za zobowiązania spółki może trwać jeszcze jakiś czas po wygaśnięciu mandatu.
Spółka komandytowa wypłacająca zysk wspólnikom – osobom fizycznym przekazuje kwoty pobranych zaliczek oraz zryczałtowanego podatku na rachunek urzędu skarbowego. Przesyła też do urzędu roczną deklarację PIT-8AR.
Istniejące w chwili zbycia udziałów wierzytelności z tytułu zwrotu dopłat wniesionych do spółki, nie przechodzą na nabywcę udziałów a stanowią majątkowe uprawnienie dotychczasowego wspólnika, którego wskazywała uchwała o zwrocie dopłat.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
Prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego związane jest z prawidłowym i efektywnym działaniem spółek komunalnych. Ocena działania tych spółek i osób nimi zarządzających dokonywana jest także w oparciu o przepisy publicznego prawa finansowego, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnie kolejne wątpliwości dotyczące polskiego podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w kontekście przekształcenia spółki komandytowej w jawną.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas