Aktualizacja: 09.06.2020 15:00 Publikacja: 09.06.2020 17:15
Foto: Adobe Stock
Trzeba pamiętać, że wstrzymanie inwestycji może mieć charakter czasowy, spowodowany np. przejściowymi trudnościami finansowymi lub trwały, stanowiąc w tym drugim przypadku wstęp do jej likwidacji. Natomiast zaniechanie może być również konsekwencją stwierdzonego niedoboru środka trwałego w budowie, zidentyfikowanego w oparciu o przeprowadzony spis z natury albo stratą wynikającą ze zdarzenia losowego.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości (dalej: uor), środki trwałe w budowie obejmują zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Na koszt wytworzenia środków trwałych w budowie składa się ogół kosztów poniesionych za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również niepodlegający odliczeniu VAT i podatek akcyzowy oraz koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu sfinansowania budowy i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu (art. 28 ust. 8 uor).
Decydując się na dochodzenie roszczeń z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji, musimy być świadomi, że postępowanie sądowe może trwać długo. W tym czasie konkurent nadal może żerować na naszej pracy. Są sposoby, by go powstrzymać.
W Polsce biznes dostrzega potencjał łączenia celów finansowych z korzyściami społecznymi lub środowiskowymi. Zachętą do tego typu inwestycji jest ulga podatkowa.
Inwestor może zaangażować się na różnych etapach – od wczesnych, nieformalnych rozmów z wierzycielami, przez negocjacje restrukturyzacyjne, aż po sytuację, w której firma znajduje się już w formalnym postępowaniu restrukturyzacyjnym lub upadłościowym.
Jeśli przedsiębiorca kupił mieszkanie po to, aby mieć blisko do klienta, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzeczy, które się w nim znajdują, np. biurko, stół, klimatyzator czy lodówkę.
Wkrótce duże firmy będą zwracać się do swoich dostawców i partnerów biznesowych o udostępnienie danych dotyczących ESG, narzucając jednocześnie zakres i format tych informacji.
O sukcesie lub porażce profesji finansowo-księgowej zadecydują dwa kluczowe czynniki – jej zdolność do adaptacji i poziom odporności – mówi Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę, AICPA & CIMA.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Zarówno niewielkie firmy z grupy MŚP, jak i duże przedsiębiorstwa oraz międzynarodowe korporacje są zobowiązane dbać o dokumenty księgowe, w szczególności nadzorować, aby były prawidłowo przechowywane.
Transformacja energetyczna w Polsce nabiera tempa. Jednocześnie rośnie liczba i złożoność umów cPPA/vPPA, co będzie stanowić coraz większe wyzwanie do ich prawidłowego ujęcia księgowego.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Rozliczanie kosztów pracowniczych na koniec roku to jeden z kluczowy elementów zamknięcia rocznego. Dział księgowości musi uwzględnić nie tylko standardowe wynagrodzenia, ale również premie, świadczenia dodatkowe i niewykorzystane urlopy.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Start-up z Warszawy sięgnął po AI i opracował aplikację, która daje małym i średnim przedsiębiorstwom możliwość wystawiania faktur za pomocą promptów głosowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas