Zgodnie ze zmienioną ustawą o rachunkowości duże jednostki o określonej formie prawnej oraz mali i średni emitenci z rynku regulowanego mają rozpocząć (fazowo za lata 2024 do 2026) raportowanie kwestii zrównoważonego rozwoju zgodnie ze standardami ESRS lub uproszczonymi ESRS. Dla sprawozdawczości ESG kluczowy jest nowy rozdział 6c w ustawie o rachunkowości, który określa ramowy zakres tego raportowania na poziomie jednostkowym i skonsolidowanym, zawiera warunki dla skorzystania ze zwolnień i odsyła w szczegółach raportowania do „pełnych” ESRS lub uproszczonych ESRS. Dla innych kwestii, dotyczących m.in. odpowiedzialności za to raportowanie i jego monitorowanie (w tym nowe zadania komitetu audytu lub innego organu, któremu zostaną powierzone), wyboru biegłego rewidenta do atestacji tej sprawozdawczości oraz złożenia sprawozdania z tej atestacji w KRS, istotnych jest wiele zmian wprowadzonych poza rozdziałem 6c do przepisów ustawy o rachunkowości oraz m.in. zmiany w ustawie o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym. Warto także pamiętać, że w samej ustawie transponującej są przepisy dotyczące fazowego wchodzenia w życie obowiązku raportowania dla określonych jednostek i ich grup kapitałowych oraz przejściowe przepisy dopuszczające na kilka lat tzw. sztuczną konsolidację w raportowaniu ESG (tj. sporządzoną przez jedną z jednostek zależnych w EOG) jako podstawę dla jednostek zależnych do skorzystania ze zwolnienia z raportowania. Taka sytuacja może wystąpić, gdy kilka spółek zależnych ma jednostkę dominującą spoza EOG i jej skonsolidowanej sprawozdawczości ESG nie ma albo jest, lecz nie spełnia ustawowych warunków, aby jednostki zależne mogły skorzystać ze zwolnienia.