Firmy cierpią, konsumenci ograniczają wydatki na zakupy i usługi

Inflacja zbiera swoje zniża i widać to w niemal każdej gałęzi gospodarki. Najbardziej jednak mogą to odczuć przedsiębiorstwa związane z konsumentami, bowiem to ci ostatni najmocniej ograniczają swoje wydatki na towary i usługi.

Publikacja: 24.08.2023 16:21

Firmy cierpią, konsumenci ograniczają wydatki na zakupy i usługi

Foto: Adobe Stock

Prawie 70 proc. Polaków deklaruje, że ze względu na wysokie ceny, potrzebę oszczędzania lub inne zobowiązania finansowe w ciągu ostatnich 12 miesięcy, byli zmuszeni do ograniczenia lub całkowitej rezygnacji z zakupu części usług lub towarów. Aż 59 proc. badanych jako przyczynę swojej decyzji wskazało wzrost cen. To dane z badania przeprowadzonego przez panel Ariadna na zlecenie firmy KRUK.

Ograniczanie zakupów, czy to produktów czy usług to cios w przedsiębiorców, głównie tych, którzy opierają swoją działalność na obsłudze klientów indywidualnych, konsumentów. Kolejnym powodem zmniejszenia działalności konsumentów jest rozwój ekologii, a tym samym ograniczenie konsumpcjonizmu. Klienci decydują się na zakupy z drugiej ręki, naprawę zepsutych lub odnowę zużytych produktów, ale także korzystanie z powszechnie dostępnych rozwiązań, jak np. komunikacja miejska lub rower do przemieszczania się, zamiast samochodu. 

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Finanse
Małe i średnie wolą leasing od kredytu
Finanse
Ciemna strona przymusowego powrotu do biur
Finanse
Firmy więcej wydadzą na zdrowie pracowników
Finanse
Więcej czasu dla firm na rozliczenie taniej energii. Projekt już w Sejmie
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Finanse
TSUE o przepisach antyzatorowych. Małe firmy będą zaskoczone
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń