Cyfryzacja w biznesie postępuje. Dzięki wykorzystaniu narzędzi cyfrowych, pozwalających m.in. na tworzenie i efektywną obsługę sklepów internetowych, małe i średnie przedsiębiorstwa ograniczyły negatywny wpływ pandemii na swoje biznesy, a w niektórych przypadkach kryzys gospodarczy spowodowany COVID-19 stał się impulsem do dynamicznego rozwoju i skutecznego działania – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego wśród 5 tys. przedsiębiorstw w Europie.
Cyfryzacja w UE
Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie firmy stanowią 99 proc. przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Zapewniają one dwa na trzy miejsca pracy w sektorze prywatnym oraz odpowiadają za ponad połowę całkowitej wartości dodanej generowanej przez przedsiębiorstwa w UE. Jak pokazuje raport „Technologie cyfrowe jako podstawa działania: Europa (Digitally Driven: Europe)”, w okresie pandemii wiele MŚP zbudowało tzw. „cyfrową odporność”. Składają się na nią przystępne, skuteczne narzędzia i usługi cyfrowe, powszechnie wykorzystywane w codziennym prowadzeniu biznesu. Z raportu płyną trzy istotne wnioski:
- narzędzia cyfrowe mają kluczowe znaczenie dla elastyczności i odporności MŚP,
- narzędzia te umożliwiły szybkie zorganizowanie się, utrzymanie większej części przychodów sprzed pandemii oraz zatrudnianie większej liczby pracowników,
- nadal istnieje wiele przeszkód, które utrudniają MŚP wdrażanie narzędzi cyfrowych, w tym niepewność co do sposobu korzystania i wartości technologii w ich działalności.
„Cyfrowa odporność” niesie daleko idące korzyści, nie tyko w czasie pandemii, bowiem zdolność do adaptacji i odradzania się po zawirowaniach, pozwoli MŚP przetrwać w okresach przyszłych kryzysów.
Cyfryzacja w Polsce
W Polsce MŚP to już ponad 2 mln firm. Z jednej strony są one bardziej zaawansowane cyfrowo niż ich europejscy konkurenci, ale z drugiej mają większe obawy związane z narzędziami cyfrowymi. Ponad 52 proc. planuje po pandemii w większym zakresie korzystać z nich, ale 33 proc. badanych firm (4 pkt proc. ponad średnią w Europie) przyznaje, że największe obawy związane są z niepewnym zwrotem z inwestycji. Dla 29 proc. (również 4 pkt proc. ponad średnią w Europie) barierą jest ochrona prywatności danych. Natomiast na wysoki koszt narzędzi cyfrowych narzeka 26 proc. firm, czyli 3 pkt proc. ponad średnią w Europie).
CZYTAJ TEŻ: Składka zdrowotna a`la Polski Ład to podwyżka podatku
Efekt gospodarczy przekształcenia tylko tzw. „niepewnych” firm sektora MŚP, które są w trakcie wprowadzania narzędzi cyfrowych do modelu biznesowego w „zaawansowane”, czyli już korzystające w dużym stopniu z narzędzi cyfrowych, to w Europie możliwe wygenerowanie dodatkowych obrotów o wysokości 262,2 mld euro oraz powstanie aż 3,6 mln miejsc pracy. Zaś w Polsce odpowiednio 31,3 mld zł oraz ponad 235,5 tys. miejsc pracy.
CZYTAJ TEŻ: Rotacja pracowników na wakacjach. Robotyzacja lekiem?
Raport „Digitally Driven: Europe” obejmuje także zalecenia dla MŚP, które powinny dążyć do uzyskania pozycji wykwalifikowanych specjalistów – ucząc się, eksperymentując i wdrażając cyfrowe narzędzia do swojej strategii. Z kolei firmy technologiczne powinny wspierać liderów sektora MŚP pomagając im zrozumieć, jakie narzędzia cyfrowe sprawdzają się w ich biznesach, jak je wykorzystywać oraz jak mierzyć stopę zwrotu z inwestycji w tym zakresie. Rolą decydentów powinno być zapewnienie i utrzymanie łatwego, powszechnego dostępu do środków finansowych i infrastruktury oraz zadbanie o bezpieczne warunki prowadzenia biznesu dla wszystkich firm z sektora MŚP.