Ile zarabia się w polskich startupach?

Zarobki w startupach zależą od wielu czynników. Są wśród nich m.in. sytuacja finansowa założycieli, kondycja spółki i sposób jej finansowania, etap rozwoju oraz moment, w którym startup będzie chciał uzyskać pierwsze przychody.

Publikacja: 25.11.2021 13:37

Ile zarabia się w polskich startupach?

Foto: Fotorzepa / Andrzej Bogacz

Pod koniec 2020 roku w Polsce działało ok. 4700 startupów. Ich liczba podwoiła się w ciągu ostatnich 5 lat. Kto i ile w nich zarabia?

- Każda praca w komercyjnym podmiocie musi przynosić profity. Ich wysokość powinna różnić się w zależności od etapu rozwoju i możliwości finansowych spółki. Jednak gratyfikacja jest niezbędna. Problem leży w ustaleniu wartości, bo „dużo” lub „mało” są pojęciami względnymi. Dla osoby, która tuż po studiach założyła startup, kwota 4000 zł netto może być odpowiednia. Natomiast dla wieloletniego menedżera korporacyjnego będzie to nieakceptowalna stawka. Chcąc ustalić odpowiedni poziom wynagrodzenia trzeba zwrócić uwagę na szereg czynników, m.in: sposób finansowania spółki, wysokość kapitału, którym się dysponuje, trakcję, sektor, etap rozwoju, parytet udziałów czy osobistą sytuację foundera. Grunt, żeby kierować się na tej płaszczyźnie rozsądkiem i realnym interesem spółki – wylicza Szymon Janiak, dyrektor zarządzający funduszem venture capital Czysta3.vc.

Pozostało 82% artykułu

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Inwestycje
EIT Community Booster szuka start-upów, które wpiszą się w New European Bauhaus
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Inwestycje
Ruszył nabór do programu 2022 Startup Accelerator
Inwestycje
StethoMe - polski startup wśród najlepszych na całym globie
Inwestycje
Noctiluca, czyli jak polski startup podbija świat
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Inwestycje
Konkurs dla startupów stawiających na rozwiązanie proekologiczne
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni