- To szansa, także dla firm w naszym kraju, na wykorzystanie dostępnych technologii do przyspieszenia transformacji cyfrowej i ekspansji międzynarodowej - mówi Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Metaversum to spektrum technologii takich jak rozszerzona rzeczywistość, blockchain, cyfrowy bliźniak czy przetwarzanie brzegowe, które dają zupełnie nowe możliwości budowania relacji z klientami, poprawy efektywności wytwarzania produktów i usług oraz ich ścieżki dotarcia do odbiorców. Organizacje, które chcą aktywnie tworzyć swoją przyszłość, już dziś działają w tym wirtualnym świecie – np. Mars, współpracując z Microsoft i Accenture, wykorzystuje technologię cyfrowego bliźniaka, aby zredukować ilość wytwarzanych odpadów, zwiększyć wydajność oraz podejmować decyzje w oparciu o dane w czasie rzeczywistym. Koncern pracuje również nad rozwojem nowych produktów w oparciu o cyfrowe symulacje, uwzględniające takie zjawiska jak zmiany klimatyczne czy zakłócenia procesów produkcyjnych.

 – Internet nowej generacji, oparty o niespotykaną do tej pory ilość cyfrowych innowacji, zmieni sposób w jaki żyjemy i pracujemy – komentuje Paul Daugherty, dyrektor generalny grupy i dyrektor ds. technologii w Accenture. – Przedsiębiorstwa, które nie włączą się aktywnie w rozwijanie nowych obszarów, będą musiały się dostosować się do realiów stworzonych przez innych – dodaje.

Z badań Accenture wynika, że 95 proc. kadry kierowniczej uważa, iż nowoczesny internet musi oferować interoperacyjność oraz wieloplatformowość. 92 proc. badanych deklaruje, iż świat cyfrowy będzie nabierał coraz więcej cech świata realnego, a potrzeba płynnego poruszania się między tymi światami będzie rosła. Ponadto 94 proc. ankietowanych twierdzi, że długofalowy sukces firm będzie uzależniony od właściwego wykorzystania nowych technologii.

Badania przeprowadzono wśród ponad 4600 osób kadry kierowniczej z 23 branż w 35 krajach. 71 proc. respondentów podało, iż metawersum będzie mieć w przyszłości pozytywny wpływ na ich organizację, a 42 proc. z nich jest zdania, że pojawienie się metaverse spowoduje przełom lub znaczącą transformację ich działalności. Analitycy szacują, że jeszcze w br. w metawersum będzie pracować ponad 150 tys. nowych pracowników. – Granica między rzeczywistością a światem cyfrowym coraz bardziej się zaciera – podkreśla Daugherty.