Kiedy pracodawca może monitorować e-maile pracowników

Zagrożenie podstawowego interesu pracodawcy pozwala mu wdrożyć monitoring skrzynki mailowej pracownika, którego dotyczą przypuszczenia o działanie na szkodę firmy.

Publikacja: 12.02.2020 16:45

Kiedy pracodawca może monitorować e-maile pracowników

Foto: AdobeStock

Wprowadzony przy okazji reformy RODO przepis art. 223 kodeksu pracy dotyczy monitoringu poczty elektronicznej pracownika. Przewiduje on w § 1, iż jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy, pracodawca może wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika (monitoring poczty elektronicznej). Jak nietrudno zauważyć, w przepisie tym jako przesłanki monitoringu poczty elektronicznej nie wprowadzono ani względów bezpieczeństwa, ani ważnego interesu zakładu pracy.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Szykujemy się do lata
Kadry i Płace
Więcej swobody w letnim grafiku – ruchomy rozkład czasu pracy
Kadry i Płace
Czy szef ma prawo zmusić pracownika do urlopu?
Kadry i Płace
Przed odwołaniem z urlopu lepiej przeliczyć koszty
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Kadry i Płace
Organizacje związkowe muszą policzyć swoich członków