Aktualizacja: 07.02.2025 22:39 Publikacja: 03.02.2025 09:41
Foto: Adobe Stock
Test zaspokojenia wierzycieli, ułatwienia w zawieraniu układu, możliwość przeprowadzenia mediacji między dłużnikiem a wierzycielami – to najważniejsze z nowości, jakie mają się pojawić w restrukturyzacji. Istotne stanie się również precyzyjne zbadanie, czy przypadkiem lepszym rozwiązaniem dla wierzycieli nie jest upadłość dłużnika.
Od 18 października 2024 roku znamy – kolejny już – projekt noweli prawa upadłościowego oraz prawa restrukturyzacyjnego, który ma wprowadzić do polskiego porządku prawnego unijną „dyrektywę drugiej szansy”. Przepisy te powinny być już dawno implementowane, ale kolejne z projektu zmian przepisów przepadały w toku procesu legislacyjnego. W każdym razie, jeżeli tym razem ma się udać doprowadzić ten proces do końca, to pod wieloma względami zmieni się filozofia postępowań restrukturyzacyjnych. Pojawią się nowe rozwiązania i obowiązki jego uczestników i organów, które będą dotyczyć wszystkich postępowań restrukturyzacyjnych. Czego należy się spodziewać?
Uprawniony do mieszkania w lokalu socjalnym na skutek jego udostępnienia przez najemcę bez zgody wynajmującego ma status lokatora zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów.
Zamawiający może wzywać wykonawców do wyjaśnienia treści oferty nawet kilka razy w toku postępowania, przy czym ponowne wezwanie musi dotyczyć innej już kwestii.
Utworzenie podatkowej grupy kapitałowej może być korzystne również w samorządowych strukturach kapitałowych z punktu widzenia ich właściciela – jednostki samorządu terytorialnego.
Podstawowym pytaniem prejudycjalnym zadanym przez SO w Częstochowie w sprawie wskaźnika WIBOR jest ustalenie, czy wskaźnik ten podlega badaniu przez pryzmat dyrektywy o nieuczciwych warunkach w umowach konsumenckich.
Roszczenia z międzynarodowej umowy drogowego przewozu towarów, nawet w przypadku złożenia zastrzeżenia we właściwej formie, we właściwym terminie, przedawniają się w terminach określonych w konwencji CMR.
Polityki demontujące ochronę środowiska, osłabiające prawa pracowników i tolerujące praktyki monopolistyczne, mogą wprawdzie wywołać chwilowy optymizm na giełdzie, ale podkopują struktury społeczne stanowiące fundament zrównoważonego kapitalizmu.
Rząd Donalda Tuska musi teraz udowodnić, że potrafi nie tylko forsować sankcje w Brukseli, ale też skutecznie je wdrażać w Polsce i Unii – z pomocą administracji państwowej, przedsiębiorców i przy poparciu całego społeczeństwa.
Liczba zwolnień grupowych w Polsce rośnie, rosyjski gaz znów płynie do Europy, a norweski Equinor tnie inwestycje w odnawialne źródła energii. Tymczasem polskie MŚP wciąż zbyt rzadko sięgają po sztuczną inteligencję, co może ograniczać ich konkurencyjność.
Przedsiębiorca, który znalazł się w tarapatach finansowych, może uniknąć upadłości, korzystając z uproszczonej restrukturyzacji. Samo zawarcie układu z wierzycielami nie gwarantuje jednak, że uratuje on firmę.
Postępowanie o zatwierdzenie układu charakteryzuje się uproszczoną formą i minimalnym zaangażowaniem sądu. Kluczowe znaczenie mają działania przedsiębiorcy i doradcy restrukturyzacyjnego, którego sam wybiera.
Gospodarka rośnie, a inflacja i dynamika płac wyhamowały. To powinno sprzyjać wzrostowi zatrudnienia. Tymczasem w Polsce mamy niepokojąco dużo zwolnień. Ich liczba może być jeszcze wyższa.
Brakuje ładunków do wożenia, więc przewoźnicy nie kupują taboru. Utrzymują się dwucyfrowe spadki rejestracji ciężarówek.
Cła, które zamierza wprowadzać Donald Trump, to w ostatnich dniach temat numer jeden na świecie. Jakie mogą mieć one konsekwencje dla światowej gospodarki? Rozmawialiśmy o tym w programie Rzecz o Biznesie. Gościem Przemysława Tychmanowicza była Marcin Luziński, ekonomista Santander Bank Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas