Tydzień zacznij od rozliczenia rocznej składki zdrowotnej
Poniedziałek 20 maja to ostatni dzień na złożenie do ZUS rocznego rozliczenia składki zdrowotnej przez każdą osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, która w 2023 r. podlegała ubezpieczeniu zdrowotnemu i była opodatkowana podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym. Obowiązek ten dotyczy także osób, które obecnie nie prowadzą firmy, bo w zeszłym roku zawiesiły lub zakończyły działalność, ale podlegały ubezpieczeniu zdrowotnemu choćby przez jeden dzień w 2023 r.
Jak się rozliczyć? Wypełniając druk ZUS DRA (gdy przedsiębiorca płacił składki tylko za siebie) oraz ZUS RCA (w przypadku opłacania składek za inne osoby, np.: pracowników, zleceniobiorców), w którym rozlicza się też składki za kwiecień 2024 r.
ZUS przypomina, żeby przed wysyłką rozliczenia sprawdzić, czy do ZUS zostały przekazane dokumenty rozliczeniowe za wszystkie miesiące:
• roku kalendarzowego (od stycznia do grudnia 2023 r.) – jeśli płaci podatek w formie ryczałtu, lub
• roku składkowego (od lutego 2023 r. do stycznia 2024 r.) – jeśli opłaca podatek na zasadach ogólnych.
20 maja to także ostatni dzień na ewentualną dopłatę składki rocznej.
Kiedy skarbówka nie może żądać PKWiU od ryczałtowca
Naczelny Sąd Administracyjny wydał korzystny wyrok dla podatników, którzy chcą opodatkować przychody ryczałtem, ale nie wiedzą, jaką stawkę zastosować.
Tak jak podatniczka, która we wniosku o interpretację podała, że prowadzi jednoosobową działalność, a jednocześnie jest wspólnikiem w spółce jawnej i komandytariuszem oraz członkiem zarządu w innej. Wszystkie dochody zdecydowała się opodatkować ryczałtem. Określiła dwie grupy działań i bardzo szczegółowo wypunktowała, co wchodzi w ich skład. Urzędnicy na wstępie zażądali od niej podania kodu PKWiU, pod jakim sklasyfikowane są usługi, które świadczy.
Sprawa finalnie trafiła do NSA, który zauważył, że punktem wyjścia dla przypisania danego przychodu jako uzyskanego z określonej usługi powinny być ich nazwy wymienione w przepisach o ryczałcie. Dopiero poprzez szczegółowy opis danej czynności można dokonywać ich grupowania do PKWiU.
Psychoterapia ratuje ratownika i jego przychody
Wydatki na psychoterapeutę mają związek z działalnością gospodarczą, można je więc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów — uznała skarbówka. Przyznała pewnemu ratownikowi medycznemu rację, gdy przekonywał, że psychoterapia polepsza jego zdrowie psychiczne, a to wpływa na poziom przychodów. Urzędnicy zgodzili się na rozliczenie wydatków na sesje w kosztach przedsiębiorcy.
„Ratownik odpowiada za życie i zdrowie pacjentów, podejmuje decyzje pod presją czasu, doświadcza traumatycznych przeżyć, np. podczas ratowania ludzi z wypadków komunikacyjnych. Spotyka się z różnymi reakcjami, często z agresją pacjentów, ich rodzin czy osób postronnych. To wszystko jest dla niego dużym obciążeniem” - wyjaśniła skarbówka.
Czytaj więcej:
Pożar a koszty. Czego fiskus może wymagać od pogorzelców
Przedsiębiorcy, których towary uległy spaleniu, mogą rozliczyć straty w kosztach uzyskania przychodów. Jednak muszą spełnić pewne warunki. Główny — strata musi być skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy zdarzeń. Nie może być też wynikiem jego błędu albo nieostrożności. Dlatego oceniając zasadność rozliczania strat skarbówka bada, czy firma była należycie zabezpieczona, np. miała systemy sygnalizacji pożaru, oddymiania, oświetlenia awaryjnego i detekcji gazów, a także stałe urządzenia gaśnicze i przeciwpożarowe wyłączniki prądu. W przypadku Marywilskiej skala pożaru była tak wielka, że zabezpieczenia raczej nie miały znaczenia i fiskus nie powinien uzależniać od ich posiadania możliwości rozliczenia kosztów. Może natomiast zażądać protokołu z opisem zdarzenia oraz wyszczególnieniem strat i wartością spalonych elementów majątku.
Przedsiębiorca nie rozliczy w kosztach tzw. utraconych korzyści, czyli przychodów, których nie uzyskał z powodu wstrzymania działalności.
Odszkodowanie od ubezpieczyciela nie jest zwolnione z podatku, chyba że jest to rekompensata za szkody w środkach trwałych (z wyłączeniem samochodów osobowych) w części wydanej na ich remont bądź zakup takich samych.
Ergonomia da dobry efekt nie tylko pracownikom
Do piątku 17 maja przedsiębiorcy mieli czas na wypełnienie obowiązków wynikających z nowelizacji przepisów o dostosowaniu miejsca pracy do wymogów BHP. Zgodnie z nimi pracownik korzystający z przenośnego systemu komputerowego przez połowę dobowego czasu pracy musi mieć zapewniony stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę umożliwiającą ustawienie laptopa tak, by jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu. Powinien też otrzymać dodatkową klawiaturę i mysz, a jeśli sobie zażyczy – także podnóżek.
Czy wydatki na takie akcesoria pracodawca może wrzucić w koszty? Tak.
- Zgodnie z ogólnymi zasadami rozliczania kosztów można do nich zaliczyć także wydatki na rzecz pracowników. W tym zakupy wyposażenia stanowiska pracy, niezbędnego ze względu na wymogi bhp — uważa skarbówka.
Mieszkanie dla podwykonawców tańsze o
Czy przedsiębiorca z branży budowlanej realizujący kontrakt w Niemczech może rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów czynsz za lokale wynajmowane dla podwykonawców? Skarbówka odpowiedziała twierdząco.
O interpretację wystąpił przedsiębiorca zajmujący się m.in. pracami wykończeniowymi, takim jak tynkowanie, tapetowanie, malowanie. Teraz pracuje na kontrakcie w Niemczech i zatrudnia podwykonawców z Polski, którzy też prowadzą własne firmy. Zgodnie z umowami musi zapewnić im mieszkania w Niemczech. Stąd konieczność poniesienia wydatków na wynajem.
Na szczęście fiskus uznał, że wydatki na ten cel „pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz przyczyniają się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”. I pozwolił odliczyć.