Pandemia koronawirusa zakłóciła lub przerwała wiele relacji biznesowych i handlowych. Zarówno krajowych, jak i przede wszystkim zagranicznych. Wpłynęła destabilizująco na globalny handel, w tym na wymianę handlową Polski z Europą i światem. Nowa, niespodziewana sytuacja zdrowotna ma też negatywny wpływ na relacje gospodarcze i stan wymiany handlowej z naszym najważniejszym partnerem gospodarczym – Niemcami.
Sytuacja za Odrą ważna dla Polski
Nasi zachodni sąsiedzi od dwudziestu lat pozostają pierwszym partnerem handlowym Polski. Udział Niemiec w polskim eksporcie ogółem, według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2019 r., wynosił 27,5 proc. a w imporcie 28,2 proc. Oznacza to, że dla Polski Niemcy są numerem 1. zarówno w eksporcie, jak i imporcie.
CZYTAJ TAKŻE: Co eksportować do Niemiec podczas pandemii
Jednak, co nie mniej ważne, Polska stała się właśnie piątym partnerem handlowym Niemiec – jak poinformowało polskie Ministerstwo Rozwoju nasz kraj według danych za styczeń i luty br. wyprzedził Włochy. Pierwsze dwa miesiące br. przyniosły wzrost we wzajemnych obrotach handlowych rzędu 6,6 proc. W efekcie nasz bilans handlowy z Niemcami osiągnął pułap 21 mld euro.
Start piątej edycji Programu Handlu Zagranicznego
O dalszych perspektywach wzajemnych stosunków gospodarczych w szczególności w kontekście pandemii będą rozmawiać eksperci Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). To wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), wywiadowni gospodarczej Bisnode oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH dołączyła w br.) organizowana od wiosny 2018 r. Przedsięwzięcie, którego od początku patronem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita” ma na celu zachęcenie kolejnych polskich przedsiębiorców, szczególnie tych z sektora MŚP, do eksportu i inwestycyjnej ekspansji zagranicznej. Rocznie odbywają się dwie edycje programu, wiosenna i jesienna. 8 czerwca br. ruszy piąta już edycja PHZ (tegoroczna edycja wiosenna).
Wpływ pandemii już widoczny
Niestety w całym pierwszym kwartale 2020 r., w rezultacie kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19 nastąpiło pogorszenie wyników wymiany handlowej na linii Polska-Niemcy. Największy wpływ na spadek dynamiki polskiego eksportu do Niemiec miała redukcja w branżach mających kluczowy udział w eksporcie: motoryzacyjnej (spadek o 8,6 proc.), meblarskiej (spadek o 7,2 proc.) i metalurgicznej (spadek o 9,9 proc.) oraz tworzyw sztucznych (spadek o 4,5 proc.). Z kolei na spadek importu z Niemiec największy wpływ miała redukcja importu kluczowych produktów: pojazdów i części do nich (spadek o 13 proc.) oraz maszyn i urządzeń mechanicznych (spadek o 6,7 proc.) i elektrycznych (spadek o 17,3 proc.).
Podczas dwóch pierwszych webinarów pt. „Jak robić biznes w Niemczech – wyzwania i szanse w trakcie i po pandemii” poświęconych bilateralnym relacjom gospodarczym na linii Polska-Niemcy eksperci ds. rynku niemieckiego przeanalizują bieżącą sytuację ekonomiczną nad Renem.
CZYTAJ TAKŻE: Ruszyła czwarta edycja Programu Handlu Zagranicznego
W programie spotkania, które skierowane jest do przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm oraz przedsiębiorstw większych tzw. mid-caps zaplanowano m.in. wystąpienie Michała Dybuły, głównego ekonomisty Banku BNP Paribas, który nakreśli aktualną perspektywę makroekonomiczną gospodarki Niemiec w kontekście wpływu pandemii koronawirusa.
– Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w niemiecką gospodarkę. PKB obniżył się o 1,9 proc. r/r i 2,2 proc. w stosunku do ubiegłego kwartału, co było najostrzejszym spadkiem od czasu globalnego kryzysu finansowego z 2008 r. – mówi Michał Dybuła.
CZYTAJ TAKŻE: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności
– Szczegółowe dane o składowych PKB pojawią się nieco później, jednak według tych już dostępnych można przypuszczać, że jedynym motorem wzrostu był sektor budowlany i konsumpcja rządowa. Natomiast konsumpcja prywatna, inwestycje oraz eksport wpływały negatywnie na wzrost gospodarczy Niemiec – dodaje ekspert Banku BNP Paribas.
Głosy przedsiębiorców
Z kolei o dywersyfikacji łańcucha dostaw będącej pokłosiem pandemii koronawirusa jako szansie dla polskiego biznesu na rynku niemieckim opowie Piotr Lesiak z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, która jest partnerem merytorycznym.
CZYTAJ TAKŻE: Władyczak: Mamy ubezpieczenia eksportowe na czas pandemii
Tradycyjnie już uczestnicy kolejnej odsłony PHZ będą też mogli zapoznać się z opiniami swych kolegów przedsiębiorców, w tym przypadku działających na rynku niemieckim. W panelu dyskusyjnym wraz z przedsiębiorcami i prezesami Banku BNP Paribas, KUKE i Bisnode weźmie też udział Łukasz Chrabański, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH we Frankfurcie nad Menem.
CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż żywności do Chin podczas epidemii
Najbliższe spotkania w ramach Programu Handlu Zagranicznego poświęcone rynkowi niemieckiemu (dwa), a następnie chińskiemu (również dwa) inaczej niż zazwyczaj, ze względu na zagrożenie epidemiologiczne, odbędą się online.
„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym Programu Handlu Zagranicznego.