UE będzie działać na rzecz rozszerzenia transeuropejskiej sieci transportowej, która zbliża ludzi i ułatwia handel poprzez usuwanie barier technicznych, modernizację infrastruktury i harmonizację prawa.
Wspólnie z azjatyckimi partnerami będziemy realizować zrównoważoną agendę cyfrową w celu wspierania rozwoju społeczno-gospodarczego poprzez powszechny i przystępny cenowo dostęp do technologii i usług cyfrowych. Będziemy się dzielić naszymi doświadczeniami w zakresie tworzenia regionalnych i zliberalizowanych rynków energetycznych – ze szczególnym naciskiem na przekształcenia w kierunku czystej energii. Będziemy nadal promować wymianę ludzi i mobilność jako sposób na rozwijanie wzajemnego zrozumienia i dzielenie się pomysłami.
Jednak potrzebujemy wspólnych standardów i przepisów. Z tego względu UE współpracuje m.in. z Międzynarodową Agencją Energetyczną, Światową Organizacją Handlu i innymi kluczowymi organizacjami mającymi globalny mandat. Nasze przedsiębiorstwa muszą mieć takie same szanse jak ich konkurenci i taki sam dostęp do rynków za granicą, jak zagraniczne firmy w UE.
Unia Europejska uruchomi wszystkie instrumenty, aby zapewnić odpowiednie finansowanie projektów w zakresie połączeń, wykorzystując potencjał Europejskiego Banku Inwestycyjnego i nowych narzędzi w ramach budżetu UE. Według Azjatyckiego Banku Rozwoju w nadchodzących dziesięcioleciach Azja będzie wymagała ponad 1,3 bln euro inwestycji w infrastrukturę. UE może wspierać kraje azjatyckie w realizacji tego wyzwania, zwiększając finansowanie publiczne i prywatne poprzez kombinację dotacji, gwarancji i pożyczek. Jednak zgodnie z podejściem UE inwestycje mogą otrzymać wsparcie jedynie wtedy, gdy są rentowne i stabilne finansowo.
Federica Mogherini jest do 2014 r. wysokim przedstawicielem Unii Europejskiej do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz wiceprzewodniczącą Komisji Europejskiej
Tytuł od redakcji. Pełna wersja tekstu