Rok 2021 jest kluczowy dla branży naftowej, energetycznej i gazowej, ponieważ podwaja ona wysiłki w zakresie wyzwań wynikających z konieczności zrównoważenia podaży i popytu, długoterminowego wzrostu zużycia energii, zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i nacisków na wypełnienie zobowiązań związanych ze zmianami klimatycznymi.

W 2020 roku Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) były szóstym co do wielkości producentem ropy naftowej i czwartym co do wielkości producentem płynów naftowych w Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC). Sektor naftowy i gazowy ma kluczowe znaczenie dla gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich, przyczyniając się w znacznym stopniu do dochodów kraju.

Krajowy sektor naftowy i gazowy posiada znaczącą infrastrukturę, która pomaga krajowi w handlu z innymi częściami świata. Ponadto, w ramach strategii 2030 mającej na celu stworzenie bardziej rentownego sektora naftowego, kraj ten sformułował plany znacznego zwiększenia inwestycji w sektorach midstream i downstream w nadchodzących latach. W ramach strategii ekspansji downstream, Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) ogłosiło plany zainwestowania ok. 165 mld AED w sektor downstream.

Ponadto, kilka ostatnich projektów, takich jak najnowszy rurociąg eksportowy z Habshan do Fujairah o długości 220 mil, może pomóc Zjednoczonym Emiratom Arabskim w bezpośrednim połączeniu bogatych złóż na zachodniej pustyni z Zatoką Omańską, jak również w prowadzeniu działalności na rynku globalnym. Kraj posiada również największy na świecie port bunkrowania w Fujairah, który ma rozszerzyć terminal poprzez dodanie prywatnych jednostek magazynowania zbiorników.

Oczekuje się, że niektóre z głównych projektów staną się ekonomicznie opłacalne przy pomocy inwestycji krajowych i zagranicznych, co będzie napędzać rynek ropy i gazu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

ADIPEC znów na żywo

Abu Dhabi International Petroleum Exhibition & Conference (ADIPEC), której gospodarzem jest Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC), powraca do formatu wydarzenia na żywo. Tegoroczna edycja odbędzie się w Abu Dhabi w dniach 15-18 listopada.

ADIPEC działa od 1984 roku i jest jednym z największych wydarzeń związanych z ropą, gazem i energią na świecie, z powierzchnią wystawienniczą równą 160 000 m2, 2 200 wystawiającymi się firmami i odwiedzającymi przybywającymi ze 167 krajów. Wyłącznym przedstawicielem targów w Polsce jest firma MK Business Link.

- Jesteśmy zaszczyceni, że możemy reprezentować tak wyjątkowe i ważne globalnie dla branży wydarzenie. Podczas tegorocznej edycji ADIPEC MK Business Link wraz z Krajową Izbą Gospodarczą organizuje pawilon dla polskich przedsiębiorców, do udziału w którym serdecznie zapraszamy. Uczestnicząc w pawilonie polscy przedsiębiorcy otrzymają wyjątkowy walor promocyjny, marketingowy i biznesowy – mówi Małgorzata Panek-Kasińska, prezes MK Business Link.

Kogo i czego można spodziewać się na ADIPEC 2021?

·         100 tys. profesjonalistów z branży energetycznej,

·         2 200 firm wystawiających się,

·         51 NOCs, IOCs i IECs

·         28 wystawiających się międzynarodowych pawilonów narodowych (w tym Polski).

Korzyści dla polskich przedsiębiorców z uczestnictwa w targach ADIPEC

·         Zaufana marka i platforma, która w ciągu 4 dni wydarzenia w 2019 r. dostarczyła umowy biznesowe o wartości 18,9* mld USD.

·         Dostęp do rynków energetycznych na całym świecie. Możliwość zaprezentowanie swoich rozwiązań i usługi globalnej publiczności, w tym ministrom, dyrektorom generalnym, kluczowym liderom branży i kupującym.

·         Identyfikacja innowacyjnych pomysłów, wprowadzanie rewolucyjnych nowych produktów, budowanie zróżnicowanych partnerstw i prowadzanie interesów w erze energetycznej po COVID-19.

·         80 proc. uczestników to osoby podejmujące decyzje i nabywcy, jest więc to możliwość nawiązania kontaktów z ludźmi, którzy mają znaczenie.

·         Targi ADIPEC generują największą wartość i zwrot z inwestycji dla międzynarodowych, regionalnych i lokalnych firm oraz specjalistów z branży naftowej, gazowej i energetycznej.

·         ADIPEC 2021 będzie również świętem 50-lecia ADNOC.

*Dane liczbowe pochodzą z niezależnego badania przeprowadzonego przez firmę zewnętrzną.

- Targi ADIPEC stanowią jedno z najbardziej wpływowych wydarzeń na świecie dla przemysłu naftowo-gazowego, a więc ich tematyka łączy się ściśle z obszarem działalności PGNiG SA. Ze względu na fakt objęcia bloku koncesyjnego w ZEA i otwarciu tam Oddziału (PGNiG RAK Branch) zdecydowaliśmy się dołączyć do tego szerokiego grona specjalistów z całego świata, którzy spotykają się rokrocznie na ADIPEC. Nasz Oddział w ZEA prowadzi poszukiwania, rozpoznawanie i dokumentowanie złóż ropy naftowej i gazu ziemnego na posiadanym przez Spółkę PGNiG obszarze koncesyjnym w emiracie Ras Al. Khaima - mówi Jolanta Milić, główny specjalista ds. projektów marketingowych w PGNiG.

Strefa offshore i marine

Odbywająca się jednocześnie z ADIPEC, wystawa i konferencja Offshore & Marine jest jednym z najważniejszych na świecie miejsc spotkań dla sektora offshore i morskiego, gdzie można zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi, poznać nowych nabywców i rozwinąć nowe możliwości biznesowe z NOCs, IOCs, IECs, firmami usługowymi, wykonawcami EPC, firmami zajmującymi się inżynierią podwodną i łańcuchem dostaw.

Unikalne nabrzeże, które przylega do hali, daje wystawcom i uczestnikom możliwość odwiedzenia i zdobycia doświadczenia z pierwszej ręki w zakresie rozwiązań dostępnych w całym łańcuchu dostaw, w tym zakotwiczonych wzdłuż wystawy i konferencji maszyn. Zwiedzanie z przewodnikiem jest dostępne dla wszystkich uczestników.

Strefa cyfryzacji

Dedykowana Strefa Cyfryzacji na ADIPEC 2021 zaprezentuje ponad 100 firm technologicznych, startupów i MŚP. Globalny pokaz technologii przyszłości od sztucznej inteligencji do technologii Blockchain, Big Data, Machine Learning, Sensory Equipment, Cloud & Edge Computing, Cyberbezpieczeństwo, Robotyka, Drony i IoT. Zaprezentowane rozwiązania technologiczne, pomogą branży odblokować niewykorzystaną wartość i możliwości, ponieważ cyfryzacja staje się coraz bardziej zintegrowana ze wszystkimi aspektami działalności biznesowej.

Wystawcy Strefy Cyfryzacji będą mieli możliwość spotkania i prowadzenia interesów z kluczowymi graczami, którzy chcą oszczędzać koszty, rozwijać kapitał ludzki, tworzyć wartości poprzez wzrost produktywności, poprawiać środki i aplikacje z zakresu zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska.

Dlaczego MŚP i startupy powinny się wystawiać?

Cyfryzacja jest kluczem do przyszłego wzrostu i zwiększenia efektywności sektora naftowego, gazowego i energetycznego. Zaprezentowane zostaną nowe technologie, a dyskusje i debaty skupią się na konsekwencjach cyfryzacji dla branży oraz najlepszych sposobach wykorzystania nowych technologii. Eksperci branżowi i przedsiębiorstwa mogą doświadczyć całego spektrum cyfryzacji, aby uzyskać najlepszy wgląd w swój potencjał i ocenić, co działa dla nich najlepiej w celu optymalizacji wydajności i produktywności. Cała branża energetyczna zmierza w kierunku pełnego wykorzystania możliwości, jakie oferują nowe technologie.

- Zawsze z ogromną przyjemnością biorę udział w ADIPEC, ponieważ jest to jedno z największych zgromadzeń sektora energetycznego na świecie. Ponieważ Eni ma silne związki z Abu Dhabi, nigdy nie przegapimy takiej okazji, aby podzielić się naszymi przemyśleniami i planami z naszymi partnerami i klientami w tak pozytywnym otoczeniu, co jest jeszcze bardziej cenne w dzisiejszych czasach, biorąc pod uwagę globalne wyzwania, jakie stoją przed nami w scenariuszu pandemicznym – mówi Claudio Descalzi, CEO Eni.

Od dotacji po przyjazd na targi

Na promocję towarów i usług eksportowych na rynkach pozaunijnych polskie firmy mogą pozyskać fundusze UE. Tak jest też w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich i targów ADIPEC.

Umiędzynarodowienie krajowych klastrów kluczowych to zdecydowanie najmniej znane działanie, które realizuje wyselekcjonowana grupa podmiotów jaką są krajowe klastry kluczowe. Te wyspecjalizowane w kreowaniu innowacji konsorcja przedsiębiorstw prowadzone przez koordynatorów uzyskały możliwość finansowania przedsięwzięć proeksportowych dla swoich członków. Konkurs dla klastrów organizuje PARP.

Interesujący jest fakt, że uczestnicy klastrów nie muszą składać wniosków o dofinansowanie. Z dotacji mogą skorzystać zarówno firmy z sektora MŚP, jak i przedsiębiorstwa duże. Dotacje wynoszą od 50 do 70 proc. Maksymalna wartość dofinansowania to ok. 850 tys. zł dla jednego uczestnika.

Przykładem działań ukierunkowanych na rynek ZEA jest projekt prowadzony przez Klaster Logistyczno Transportowy „Północ-Południe” z Gdańska (http://www.klasterlogtrans.pl/40th-gitex-technology-week/) we współpracy z firmą MK Business Link z Warszawy. W ramach przedsięwzięcia odbywają się misje gospodarcze oraz wyjazdy na targi w latach 2020-2022, w tym właśnie na ADIPEC 2021.

- Polskie przedsiębiorstwa mogą otrzymać do 70 proc. dofinasowania na udział w targach ADIPEC indywidualnie, jak i na uczestnictwo w pawilonie MK Business Link i Krajowej Izby Gospodarczej. To okazja, z której naprawdę warto skorzystać – zachęca Małgorzata Panek-Kasińska.