Pawilon narodowy Polski zbudowany z drewna wyróżnia się na tle
innych stoisk narodowych (króluje stal i szkło). I od początku wystawy otwartej 1 października 2021 r. przyciąga zainteresowanie
zwiedzających. Nie tylko wyglądem, ale też m.in. wewnętrzną i zewnętrzną strefą dla dzieci (mini plac zabaw na świeżym powietrzu przed pawilonem), ofertą kulturalną (już pierwszego dnia odbyły się minirecitale szopenowskie oraz koncert Karoliny Cichej & Spółki) oraz
gastronomiczną (polską restaurację usytuowano na zewnątrz pawilonu wzdłuż pasażu, w którym zlokalizowane są m.in. pawilony Korei Południowej, Belgii, Francji, Tajlandii, Iranu i Chile).
Generalnie jednak Polska stawia na biznes i przedstawienie oferty ekonomiczno-gospodarczej oraz turystycznej naszego kraju. Odbędzie się ponad 1000 spotkań promujących m.in. przedsiębiorców, regiony i różne gałęzie przemysłu. W różnych formatach zaprezentuje się w Dubaju ok. 2,5 tys. polskich firm. Większość na żywo w polskim pawilonie, a część na odległość poprzez prezentacje medialne. Niektórzy polscy przedsiębiorcy pojawią się nawet w innych pawilonach.
Polski pawilon na EXPO 2020 w Dubaju widziany od strony pawilonu belgijskiego.
- Ostatnie miesiące były dla całego świata trudne ze względu na pandemię, ale polska gospodarka się obroniła. I dalej stawiamy na gospodarkę, na biznes i polskich przedsiębiorców. Chcemy, nie zważając na trudności związane z trwaniem pandemii, aby zawierali oni dzięki obecności na EXPO nowe kontrakty m.in. w krajach arabskich i afrykańskich. Mocno liczymy na wymierne efekty naszej działalności - mówił podczas ceremonii otwarcia polskiego pawilonu Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Czytaj więcej:
W ceremonii wziął też udział Omar Shehadeh, szef biura oficjalnych uczestników EXPO Dubaj 2020, co można poczytać za ważny gest w stronę naszego kraju. - Polski pawilon jest jednym z najpiękniejszych. Cieszę się też, że Polska zaufała organizatorom EXPO 2020 Dubai. Dzięki wspólnemu wysiłkowi pokonaliśmy wiele trudności, także tych związanych z pandemią koronawirusa - powiedział w polskim pawilonie Omar Shehadeh.
W Dubaju zobaczymy większość polskich regionów
Na EXPO zaprezentuje się też 10 z 16 polskich województw. Pierwszym, obecnym już w Dubaju, jest Podlasie z czasową wystawą pn. „Xylopolis. Miasto zasilane naturą”.
Abstrakcyjny obraz na płótnie autorstwa prof. Leona Tarasewicza wystawiony w polskim pawilonie na EXPO w Dubaju będący częścią wystawy czasowej województwa podlaskiego.
- To dla nas ogromny zaszczyt i wyzwanie, ale my mieszkańcy województwa podlaskiego lubimy wyzwania. Od tego jak się tu zaprezentujemy będzie zależeć to jak będzie postrzegał nasz cały świat - mówił podczas ceremonii otwarcia pawilonu Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.
1,8 mln gości na horyzoncie
Jak mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny sekcji polskiej na EXPO 2020 w Dubaju w polskim pawilonie spodziewanych jest 1,8 mln gości. - Przez sześć najbliższych miesięcy będzie on główną areną prezentacji naszego kraju. To doskonała wizytówka Polski. To nie tylko spektakularna architektura, ale też wspaniała atmosfera i duch. Nasz pawilon wybija się na tle innych pawilonów. Oferujemy ponad 1000 wydarzeń o charakterze gospodarczym, edukacyjnym, kulturalnym i edukacyjnym. Zaprezentujemy też polskie regiony, zarówno od strony gospodarczej, jak i turystycznej – mówił podczas ceremonii otwarcia Adrian Malinowski.
Pierwszą kolejkę do polskiego pawilonu na EXPO 2020 w Dubaju uformowali polscy dziennikarze.
EXPO po raz pierwszy organizowane jest w kraju arabskim i na
Bliskim Wschodzie. Emiratczycy jako gospodarze wydarzenia przykładają dużą
staranność do nagłośnienia i oprawy tego wydarzenia. W centrum, ale i w najdalszych zakątkach Dubaju
ustawiono tablice, znaki oraz zawieszono plakaty informujące o EXPO 2020. Wystawa jest też
tematem wielu rozmów co można usłyszeć choćby w dubajskim metrze. Wydaje się, że większość obywateli
Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz osób tu mieszkających i pracujących zamierza odwiedzić
wystawę. Już dziś, podczas jej pierwszego dnia, pojawiły się tysiące gości z całego świata. Gospodarze Światowej Wystawy EXPO 2020 w Dubaju spodziewają się finalnie 18 mln gości, którzy przez najbliższe sześć miesięcy złożą 25 mln wizyt. Polska chce "uszczknąć z tego tortu" 10 proc., czyli zapowiadane przez Adriana Malinowskiego 1,8 mln gości.
Wnętrze polskiego pawilonu na EXPO 2020 w Dubaju. Polski stół. To instalacja, która symbolizuje znaczenie hasła polskiej ekspozycji tj. Kreatywność inspirowana naturą.
Jak wskazują przedstawiciele PAIH za opracowanie projektu oraz koncepcji architektoniczno-tematycznej pawilonu oraz wystawy odpowiada pracownia WXCA wraz ze studiem Bellprat Partner. Wspólnie stworzyli immersyjną, przenikającą się przestrzeń, zapraszającą odwiedzających do doświadczania polskiej natury, kultury i innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Pawilon ma inspirować i dzielić się ze światem wieloma rozwiązaniami dla świadomej, zrównoważonej przyszłości. Za szczegółową koncepcję narracji ekspozycji, kluczowe doświadczenia oraz produkcję wszystkich materiałów multimedialnych odpowiada konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart, które jest także pomysłodawcą „Polskiego Stołu” i strefy V „Poland. Landscapes of creativity”. Generalnym Wykonawcą Pawilonu Polski jest z kolei konsorcjum Międzynarodowe Targi Poznańskie – FM Aldentro.