Zmiany oznaczały konieczność wydania przez ministra pracy i polityki społecznej trzech rozporządzeń opublikowanych w nr 278 Dziennika Ustaw z 2011 r. z:

16 grudnia 2011 r. w sprawie informacji dotyczących gospodarki środkami Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, przekazywanych przez marszałków województw dysponentowi funduszu (poz. 1637),

16 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych we wniosku marszałka województwa o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (poz. 1636),

• 7 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów, wniosków i wypłat świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (poz. 1635).

Obowiązują one od 1 stycznia 2012 r.

Po co te zmiany

Konieczność wydania tych aktów wynikała stąd, że z 1 stycznia 2012 r. weszły zmiany do ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (DzU nr 158, poz. 1121 ze zm., dalej ustawa o ochronie roszczeń) wprowadzanych na podstawie art. 70, 91 i 99 ustawy z 27 sierpnia 2009 r.

– Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1241 ze zm.).

W wyniku reformy funduszy celowych FGŚP stracił osobowość prawną. Od stycznia stał się państwowym funduszem celowym w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Kto zamiast kierownika

Utrata osobowości prawnej FGŚP spowodowała likwidację jego dotychczasowych struktur terenowych i krajowego biura. Ich zadania przejęli marszałkowie województw, którzy będą je wykonywać przy pomocy wojewódzkich urzędów pracy.

Dlatego w ustawie o ochronie roszczeń trzeba było m.in. określić zakres informacji w sprawie gospodarowania pieniędzmi FGŚP oraz terminów, w których te dane administracja rządowa w terenie będzie przekazywać dysponentowi funduszu. Dotychczas robiły to biura terenowe, a skoro ich teraz nie ma, należało zapewnić taką koordynację działań, aby FGŚP mógł nadal realizować swoje ustawowe zadania.

W myśl art. 4 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 197, poz 1170) użytego w różnych przypadkach w kolejnym rozporządzeniu „kierownika Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych” zastąpił „marszałek województwa”.

Kolejne rozporządzenie wskazuje trzy możliwe rozstrzygnięcia, o które może obecnie wnioskować marszałek województwa. Chodzi o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności funduszu.