Wysokość tej ryczałtowej pensji zależy przede wszystkim od liczby skazanych pozostających pod opieką konkretnej osoby (może być ich maksymalnie dziesięciu). I tak, jeśli pod kuratelą pracownika jest:
- 1 – 3 podopiecznych, przysługuje mu 5 proc. pensji zasadniczej,
- 4 – 6 – 10 proc.,
- 7 – 10 – 20 proc.
Wynika tak z § 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 23 marca 2004 r. w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna (DzU nr 56, poz. 544). Czytelnicy zgłaszają wątpliwości co do wliczania takiego ryczałtu do różnych rodzajów wynagrodzeń osób nadzorujących. Rozwiewamy najważniejsze z nich.
Pierwszy problem: czy ryczałt za dozór skazanych zwiększa wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy? Naszym zdaniem tak. Za czas urlopu podwładnemu należą się bowiem tylko te składniki poborów, jakie otrzymałby, gdyby w tym czasie pracował. Dlatego w wynagrodzeniu urlopowym nie uwzględniamy tych składników, które nie istniały w chwili wykorzystywania wypoczynku. Nie przyjmujemy do niego również składników i świadczeń o charakterze jednorazowym, nieperiodycznym lub przysługujących z tytułu zakończenia zatrudnienia. Potwierdza to § 6 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.). Wniosek z tego, że bierzemy pod uwagę wyłącznie elementy stałe, regularne i roszczeniowe. A niewątpliwie opisane ryczałty spełniają te kryteria. Dlatego wpływają one na pensję za urlop. Przyjmujemy je w wysokości obowiązującej w miesiącu, kiedy pracownik korzysta z urlopu wypoczynkowego. A to dlatego że należą do składników w stałej stawce miesięcznej za okres nie dłuższy niż miesiąc. Możemy bowiem z góry określić, ile zatrudniony dostanie za miesiąc.
Wynagrodzenie za kontrolowanie skazanych bierzemy także pod uwagę, obliczając ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Podstawę ekwiwalentu ustalamy bowiem niemal tak samo jak pensji urlopowej, co wynika z § 14 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. Ryczałt za dozór uwzględniamy jednak w podstawie wymiaru ekwiwalentu w wysokości obowiązującej w miesiącu ustania zatrudnienia.
Podobnie wynagrodzenie ryczałtowe za kuratelę nad skazanymi wpływa na poziom trzynastej pensji za dany rok, która wynosi 8,5 proc. faktycznie wypłaconej w tym czasie płacy. Stanowi tak ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm.). Ustalając trzynastkę, wliczamy bowiem te składniki i świadczenia, jakie wchodzą do podstawy wymiaru ekwiwalentu za urlop.
Nie można jednak jednoznacznie rozstrzygnąć, czy ryczałt za dozór wchodzi do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego i zasiłku chorobowego. Do podstawy tej przyjmujemy bowiem te składniki, które przepisy powszechne lub zakładowe nakazują zawieszać lub pomniejszać za czas przebywania przez pracownika na zwolnieniu lekarskim. Rozporządzenie z 23 marca 2004 r. ustala ryczałt za dozór jako stały odsetek pensji zasadniczej miesięcznie. Nie precyzuje jednak, czy chodzi o stawkę zasadniczą określoną w angażu pracownika, czy też rzeczywiście osiągniętą. Gdyby w grę wchodziła pierwsza, ryczałt za każdy miesiąc przysługiwałby w jednakowej kwocie. A skoro tak, nie podlegałby zmniejszeniu za czas choroby, a więc i uwzględnieniu w podstawie wymiaru świadczeń chorobowych. W drugiej sytuacji ryczałt ulegałby automatycznie obniżeniu wraz z płacą podstawową za miesiąc, kiedy podwładny był na zwolnieniu lekarskim. Wobec tego wchodziłby do podstawy wymiaru wynagrodzenia i zasiłku chorobowego.
DF wysłała do resortu pracy pytanie dotyczące wliczania wynagrodzenia za dozór do podstawy wymiaru świadczeń chorobowych. O odpowiedzi niezwłocznie poinformujemy.