Reklama
Rozwiń
Reklama

Informacje podatkowe to nie czynności sprawdzające - o bezpodstawnych żądaniach fiskusa

Fiskus nie ma prawa pozyskiwania od podatników dodatkowych wyjaśnień w zakresie zawieranych transakcji czy też żądania od nich składania jakichkolwiek oświadczeń.

Publikacja: 25.07.2021 15:00

Księgowy

Księgowy

Foto: Adobe Stock

Ordynacja podatkowa (dalej: o.p.) daje polskim organom podatkowym liczne narzędzia do pozyskania od podatnika informacji / dokumentów oraz sprawdzenia poprawności jego rozliczeń. Chociaż do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych trybów należą czynności sprawdzające oraz kontrola podatkowa, to należy pamiętać, że nie są to jedyne instrumenty. W ostatnim czasie organy podatkowe dostrzegły bowiem możliwość pozyskiwania danych również na podstawie przepisów rozdziału 11 ordynacji podatkowej, czyli tzw. informacji podatkowych (art. 82 o.p. i następne). Co niepokojące, zakres zgłaszanych żądań niestety nie zawsze jest jednak zgodny z przepisami prawa podatkowego.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Odsetki tylko za pół roku kontroli
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Działalność dozwolona fundacji rodzinnej, czyli jaka
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Podatki lokalne w centralnej bazie
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Najem krótkoterminowy – koniec preferencji dla fundacji rodzinnej
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Reorganizacja w firmie – na co zwrócić uwagę
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama