Aktualizacja: 18.04.2021 11:56 Publikacja: 18.04.2021 00:01
Foto: Adobe Stock
Błędy i niedociągnięcia czy nierzetelny współpracownik albo pośrednik mogą przytrafić się każdemu przedsiębiorcy. A ten postawiony pod ścianą jest w stanie wiele zrobić, żeby kontrahenta zatrzymać. Utrzymanie stałej współpracy to priorytet, zwłaszcza w trudnych pandemicznych czasach. Nie dziwi więc, że z biznesowego punktu widzenia czasem bardziej opłaca się zapłacić karę, ale za to kontynuować współpracę. Podatkowo nie wygląda to już tak różowo, bo nie każdy taki „karny" wydatek, nawet jeśli w dłuższej perspektywie przekłada się na realne zyski, da się rozliczyć w kosztach uzyskania przychodu. Przypomniał o tym Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 lutego 2021 r. (II FSK 2769/18).
Regulacja dotycząca odszkodowania w wysokości dwukrotności stosownego wynagrodzenia nie rozróżnia odpowiedzialności za naruszenie zawinione i niezawinione. Nie daje też możliwości zmiany wysokości roszczenia ze względu na okoliczności naruszenia.
Zmiany w składce zdrowotnej, które ostatecznie uchwalono i które weszły w życie od stycznia, są w zasadzie kosmetyczne. Na większą reformę musimy poczekać jeszcze rok.
Minimalny podatek dochodowy należy rozliczyć w zeznaniu rocznym składanym do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego. W przypadku podatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, termin ten upływa 31 marca br.
Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na istotne zmiany w opodatkowaniu, które weszły w życie 1 stycznia. Kluczowym aspektem tych zmian jest wprowadzenie nowych, niezależnych od prawa budowlanego definicji budynku i budowli.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Od 1 stycznia obniżono w niewielkim stopniu wysokość minimalnej składki zdrowotnej i wyłączono z podstawy jej wymiaru przychody ze sprzedaży środków trwałych. Większa reforma składki ma wejść w życie za rok.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
• Czas na PIT-11. Dwa ważne terminy dla pracodawców • Sąd o podatkowych skutkach sprzedaży nieruchomości wykorzystywanej wcześniej firmie • Mocne trunki na firmowej imprezie. Fiskus ma swoje zdanie • Małe firmy mogą już starać się o nowe zwolnienie z VAT • Czy są chętni na kasowy PIT? • Przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Jak to zrobić?Przykra wiadomość z ZUS dla przedsiębiorców. Nie wszystko jednak stracone • Działalność nierejestrowana bez składek? Jest interpretacja ZUS • Rząd wycofuje się oskładkowania zleceń • Biznes czuje się oszukany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej • Ważne terminy na ten tydzień
Skarbówka potwierdza, że przedsiębiorca prowadzący działalność w domu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego nabycie.
Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatków na mocne trunki. Skarbówka twierdzi, że można prowadzić biznes bez alkoholu. Nawet jak lubią go nasi kontrahenci.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Wydatki ponoszone przez spółkę dominującą w celu zwiększenia ceny sprzedaży akcji spółki zależnej nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów spółki dominującej.
Radca prawny może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wykorzystywany do celów służbowych inteligentny zegarek.
Wydatki na dodatkowe świadczenia dla samozatrudnionych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Skarbówka się zgadza, eksperci podkreślają jednak, że tylko wtedy, gdy benefity są elementem wynagrodzenia współpracowników.
Firma może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na lekarstwa, środki higieniczne, napoje oraz przekąski, które są udostępniane pracownikom. Wpływają bowiem pozytywnie na ich samopoczucie i motywują do lepszej pracy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas