Aktualizacja: 29.07.2021 21:02 Publikacja: 01.08.2021 00:01
Foto: Adobe Stock
Wynajmuję mieszkanie własnościowe poza działalnością gospodarczą. Podatek z najmu jest rozliczany skalą podatkową. Jednocześnie mieszkanie jest amortyzowane. Czy w sytuacji, gdyby była przerwa w najmie, to po ponownym wynajmie można wrócić do amortyzacji tego mieszkania? Jak byłoby, gdyby przerwa wynikała z wypowiedzenia umowy przez najemcę, a jak jeśli to właściciel wypowie i wprowadzi się na jakiś czas do swojego mieszkania? – pyta czytelniczka.
Amortyzacji podatkowej podlegają, między innymi, lokale będące odrębną własnością (jako środki trwałe – zob. art. 22a ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT) oraz spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych (jako wartości niematerialne i prawne – zob. art. 22b ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT), które są przez podatników oddane do używania na podstawie umowy najmu. Dotyczy to również lokali wynajmowanych „prywatnie".
Regulacja dotycząca odszkodowania w wysokości dwukrotności stosownego wynagrodzenia nie rozróżnia odpowiedzialności za naruszenie zawinione i niezawinione. Nie daje też możliwości zmiany wysokości roszczenia ze względu na okoliczności naruszenia.
Zmiany w składce zdrowotnej, które ostatecznie uchwalono i które weszły w życie od stycznia, są w zasadzie kosmetyczne. Na większą reformę musimy poczekać jeszcze rok.
Minimalny podatek dochodowy należy rozliczyć w zeznaniu rocznym składanym do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego. W przypadku podatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, termin ten upływa 31 marca br.
Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na istotne zmiany w opodatkowaniu, które weszły w życie 1 stycznia. Kluczowym aspektem tych zmian jest wprowadzenie nowych, niezależnych od prawa budowlanego definicji budynku i budowli.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Od 1 stycznia obniżono w niewielkim stopniu wysokość minimalnej składki zdrowotnej i wyłączono z podstawy jej wymiaru przychody ze sprzedaży środków trwałych. Większa reforma składki ma wejść w życie za rok.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Skarbówka potwierdza, że przedsiębiorca prowadzący działalność w domu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego nabycie.
Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatków na mocne trunki. Skarbówka twierdzi, że można prowadzić biznes bez alkoholu. Nawet jak lubią go nasi kontrahenci.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Wydatki ponoszone przez spółkę dominującą w celu zwiększenia ceny sprzedaży akcji spółki zależnej nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów spółki dominującej.
Radca prawny może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wykorzystywany do celów służbowych inteligentny zegarek.
Wydatki na dodatkowe świadczenia dla samozatrudnionych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Skarbówka się zgadza, eksperci podkreślają jednak, że tylko wtedy, gdy benefity są elementem wynagrodzenia współpracowników.
Firma może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na lekarstwa, środki higieniczne, napoje oraz przekąski, które są udostępniane pracownikom. Wpływają bowiem pozytywnie na ich samopoczucie i motywują do lepszej pracy.
W przyszłym roku dodatek podatkowo-rachunkowy zmieni tytuł i pojawią się w nim nowe stałe rubryki, m.in. poradnik dla biur rachunkowych, poradnik dla małej firmy oraz porady ekspertów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas