Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 18 października 2022 r. wydał interpretację (0111-KDSB1-1.4019.28. 2022.2.WK) w sprawie przedsiębiorstwa, które w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży tylko przez Internet. Jest to sklep on-line z napojami bezalkoholowymi ujętymi w klasyfikacji PKWiU 10.32, 10.89 lub w dziale 11, które zawierają dodatek cukrów. Umowy sprzedaży zawierane przez sklep z konsumentami przez Internet stanowią umowy zawarte na odległość w myśl art. 2 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta, tj. umowy zawarte w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Sprzedaż w internecie

W omawianej interpretacji organy potwierdziły, że zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisów, w przypadku dokonywania przez podmiot wyłącznie sprzedaży napojów słodzonych przez Internet na podstawie umów zawieranych na odległość, nie będzie on zobowiązany do odprowadzenia od nich opłaty cukrowej.

Sednem problemu jest w tym przypadku ustalenie czy podmiot dokonujący sprzedaży napojów co do zasady podlegających opłacie cukrowej dokonuje ich wprowadzenia na rynek, a więc czynności, która rodzi obowiązek zapłacenia opłaty od środków spożywczych. Jak wskazały organy, sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy dotyczy wyłącznie sprzedaży towarów na rzecz konsumentów na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, przy czym w drugim przypadku konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy.

Ustawa o prawach konsumenta, oprócz tych rodzajów umów wymienia jeszcze jeden rodzaj umowy, a mianowicie umowę zawartą na odległość, która oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie. Tym samym, sprzedaż towarów na odległość do konsumentów za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej. Zatem sprzedaż przez omawiany podmiot napojów na rzecz konsumentów wyłącznie online za pośrednictwem portali e-handlu poprzez zawieranie umów na odległość, nie stanowi wprowadzenia napojów na rynek krajowy, a tym samym nie podlega opłacie od środków spożywczych.

Luka w przepisach

W wydanej interpretacji dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że przepisy ustawy o zdrowiu publicznym zawierają pewną lukę dotyczącą zakresu objęcia napojów słodzonych opłatą od środków spożywczych. Mianowicie opłatą tą nie jest objęta sprzedaż dokonywana przez podmioty prowadzące ją wyłącznie on-line. Problem został jednak dostrzeżony przez Ministerstwo Finansów i w procedowanym obecnie projekcie nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, proponowana jest nowa definicja wprowadzenia na krajowy napojów, która teraz nie będzie referować już do ustawy o prawach konsumenta, będzie natomiast mówić o przeniesieniu prawa do rozporządzania jak właściciel oraz przekazaniu napojów. Tak więc proponowana zmiana regulacji uszczelni system i spowoduje, że objęte opłatą będą również napoje sprzedawane za pośrednictwem Internetu.