Reklama

Rozrachunki z kontrahentami – przedpłata, zaliczka, zadatek… (cz. II)

Przedpłata to kwota zapłacona dostawcy lub usługodawcy po zawarciu umowy, ale przed sfinalizowaniem transakcji. Zawsze stanowi ona część umówionej kwoty głównej. Jej zadaniem jest potwierdzenie ustaleń oraz zagwarantowanie zakupu w określonym terminie.

Publikacja: 05.04.2023 06:48

Rozrachunki z kontrahentami – przedpłata, zaliczka, zadatek… (cz. II)

Foto: Adobe Stock

Przedpłata może przyjąć charakter zadatku lub zaliczki. To, którą z tych form będzie, zależy od woli i decyzji stron umowy. Ważne jednak, by w zawieranej umowie tę decyzję zamieścić.

Ogólny sposób działania instytucji zadatku wynika z treści art. 394 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn. DzU 2022 r., poz. 1360 ze zm.; dalej kc): W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Będą zmiany w kilometrówce
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Samochód w firmie – będą zmiany
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wypłaty na rzecz spółki europejskiej a podatek u źródła
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Producenci broni skorzystają z preferencji
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Przedsiębiorca wpisuje do deklaracji rocznej wszystkie zaliczki na PIT
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama