Brak mechanizmu podzielonej płatności w systemie nettingowym

Dokonując kompensaty wierzytelności w systemie nettingowym podatnik VAT nie jest zobowiązany do stosowania MPP w zakresie, w jakim kwoty należności są wzajemnie potrącane.

Publikacja: 14.06.2023 02:00

Brak mechanizmu podzielonej płatności w systemie nettingowym

Foto: Adobe Stock

Jedną z wielu wykorzystywanych przez podatników form bezgotówkowego uregulowania wzajemnych należności i zobowiązań jest kompensata wierzytelności (zwana również potrąceniem). Mechanizm ten sprowadza się do zaliczenia przez podmioty gospodarcze jednej wierzytelności na poczet drugiej.

W Polsce nie ma uregulowań prawnych dotyczących nettingu, jednakże funkcjonuje on w praktyce gospodarczej na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, w szczególności wyrażonej w nim zasady swobodnego kształtowania umów. W świetle bowiem art. 498 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym. Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Odzież to sprawa osobista
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Czy przedsiębiorca rozliczy ubranie w firmowych kosztach PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Fiskus może żądać zapłaty przed wydaniem decyzji ostatecznej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Kto jest rzeczywistym właścicielem dla celów podatku u źródła
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Dwa odrębne świadczenia przy ładowaniu pojazdów elektrycznych