Reklama świadczona przez zagranicznego kontrahenta – obowiązek poboru podatku u źródła

Zakup niektórych usług od podmiotów zagranicznych może, ale nie musi się wiązać z koniecznością poboru i zapłaty przez polskiego usługobiorcę podatku u źródła. Przyjrzyjmy się obowiązkom płatnika tego podatku na przykładzie usług reklamowych.

Publikacja: 08.01.2024 02:00

Reklama świadczona przez zagranicznego kontrahenta – obowiązek poboru podatku u źródła

Foto: Adobe Stock

Ustawy o podatkach dochodowych zawierają uregulowania nakazujące opodatkowanie przychodów (dochodów) uzyskiwanych na terytorium Polski przez podatników mających ograniczony obowiązek podatkowy, tzn. takich którzy nie mają miejsca zamieszkania (osoba fizyczna), siedziby, bądź miejsca zarządu (pozostałe podmioty, np. osoby prawne) na terytorium RP. Chodzi zatem o podmioty zagraniczne (np. z USA, Wielkiej Brytanii, innych krajów Unii Europejskiej), będące tzw. nierezydentami podatkowymi.

Opodatkowaniu w Polsce podlegają m.in. osiągane przez te podmioty przychody z tzw. usług niematerialnych, w tym reklamowych (art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT). Do poboru podatku i jego zapłaty na rachunek właściwego organu podatkowego został zobowiązany polski nabywca tych usług, występujący w roli płatnika.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Czym jest urządzenie przemysłowe
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zestaw kontenerowy jest urządzeniem przemysłowym - wyrok NSA
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Co zrobić, gdy fiskus zakwestionuje bieżące rozliczenia podatku u źródła
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Do końca czerwca trzeba zatwierdzić sprawozdanie finansowe za 2024 r.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wybór kasowej metody rozliczania PIT dotyczy całego roku
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem