Chatboty a podwójny VAT

Nasza spółka wykupiła roczny dostęp do popularnego obecnie typu oprogramowania służącego do generowania odpowiedzi na dane, czy zapytania wprowadzane przez zainteresowaną osobę (tzw. chatbot). Program ma za zadanie prowadzić rozmowę lub odpowiadać na zadane pytania. Sprzedawcą jest zagraniczna firma. Na fakturze został jednakże naliczony polski VAT. W miejscu ujętym jako „numer VAT” sprzedawca wskazał EU OSS VAT i podał numer. Mamy wątpliwości czy uznać ten zakup za import usług i opodatkować od kwoty brutto czy może jednak jest to zakup krajowy i odliczyć podatek naliczony? – pyta czytelnik.

Publikacja: 06.05.2024 04:30

Chatboty a podwójny VAT

Foto: Adobe Stock

Niestety, wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia z importem usług naliczanym od kwoty brutto.

Być może pracownik Państwa spółki, dokonując zakupu, skorzystał z prywatnego konta i w tym konkretnym przypadku wybrał opcję „wystaw fakturę na inny podmiot” (czyli na spółkę). Dodatkowo, na fakturze dostawca usługi (zakładamy, że jest to usługa elektroniczna albo o charakterze podobnym do licencji uprawniającej do korzystania z określonej aplikacji/funkcji) posłużył się numerem VAT-EU, który to numer jest wykorzystywany w rozliczeniach z tzw. konsumentami (Państwa firma nie jest konsumentem, a podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą).

Pozostało 86% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Odzież to sprawa osobista
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Czy przedsiębiorca rozliczy ubranie w firmowych kosztach PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Fiskus może żądać zapłaty przed wydaniem decyzji ostatecznej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Kto jest rzeczywistym właścicielem dla celów podatku u źródła
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Dwa odrębne świadczenia przy ładowaniu pojazdów elektrycznych