Aktualizacja: 18.01.2025 15:42 Publikacja: 27.05.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
- Przedsiębiorca rozlicza się na zasadach podatku liniowego, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów (metodą kasowa). W ramach prowadzonej działalności ponosi wydatki, które ujmuje w księdze jako koszty. W praktyce zdarza się, że podatnik otrzymuje dowód stanowiący podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu po dacie jego wystawienia. Wprowadzanie zapisów w porządku chronologicznym jest również utrudnione dla biura rachunkowego z powodu późnego przekazywania przez podatnika dowodów stanowiących podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Opóźnienia te mogą przekraczać ustawowe terminy do obliczenia zaliczki miesięcznej na PIT (które opłaca przedsiębiorca). Nieuwzględnienie dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu w miesiącu, w którym dowód ten został wystawiony, nie powoduje zaniżenia dochodu, a co za tym idzie podstawy obliczenia należnej zaliczki. Wręcz przeciwnie, może to prowadzić jedynie do zawyżenia dochodu i należnej zaliczki. Czy dowód stanowiący podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu powinien być wykazany w pkpir w miesiącu, w którym został otrzymany przez podatnika bądź przekazany do biura rachunkowego, czy w miesiącu, w którym został wystawiony? – pyta czytelniczka.
Regulacja dotycząca odszkodowania w wysokości dwukrotności stosownego wynagrodzenia nie rozróżnia odpowiedzialności za naruszenie zawinione i niezawinione. Nie daje też możliwości zmiany wysokości roszczenia ze względu na okoliczności naruszenia.
Zmiany w składce zdrowotnej, które ostatecznie uchwalono i które weszły w życie od stycznia, są w zasadzie kosmetyczne. Na większą reformę musimy poczekać jeszcze rok.
Minimalny podatek dochodowy należy rozliczyć w zeznaniu rocznym składanym do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego. W przypadku podatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, termin ten upływa 31 marca br.
Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na istotne zmiany w opodatkowaniu, które weszły w życie 1 stycznia. Kluczowym aspektem tych zmian jest wprowadzenie nowych, niezależnych od prawa budowlanego definicji budynku i budowli.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Od 1 stycznia obniżono w niewielkim stopniu wysokość minimalnej składki zdrowotnej i wyłączono z podstawy jej wymiaru przychody ze sprzedaży środków trwałych. Większa reforma składki ma wejść w życie za rok.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
W świetle projektowanych zmian Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem, która jest zdecydowanie szersza, niż cywilistyczne rozumienie tego terminu.
Od 1 stycznia 2025 roku weszły w życie zmiany w uldze termomodernizacyjnej. Nie można już z niej skorzystać w przypadku niektórych wydatków. Jednocześnie pojawiła się możliwość odliczenia od podatku inwestycji, które do tej pory nie były objęte ulgą.
Pracodawca musi poinformować skarbówkę, ile zarobili jego pracownicy. Robi to na formularzu PIT-11. Czas na wysyłkę informacji do urzędu skarbowego ma do 31 stycznia. Natomiast 28 lutego jest ostatni dzień na przekazanie PIT-11 pracownikom.
Wzrasta znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Dla przedsiębiorców wspierających działania w tym obszarze w polskim prawie przewidziano ulgę sponsoringową.
Do końca marca osoby prawne, które w ubiegłym roku poniosły straty albo wykazały rentowność poniżej 2 proc., powinny zapłacić podatek zwany minimalnym. To zupełnie inna danina niż globalna, o podobnej nazwie.
Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej, jeżeli od 2025 r. chcą zrezygnować z tej formy opodatkowania, mogą to uczynić jedynie do 20 stycznia br.
Skarbówka potwierdza, że przedsiębiorca prowadzący działalność w domu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego nabycie.
Sposób zwolnienia z pracy i praca w nadgodzinach bez polecenia szefa – to przykładowe zagadnienia z zakresu zatrudnienia, które rozstrzygały w ubiegłym roku sądy. Jak co roku prawnicy wytypowali dziesięć najważniejszych orzeczeń.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas