Reklama

Jak są miarkowane sankcje VAT

Organ powinien uzależniać wysokość sankcji VAT m.in. od okoliczności wystąpienia nieprawidłowości, rodzaju i stopnia naruszenia obowiązków przez podatnika czy od jego dotychczasowego postępowania. Są to kryteria bardzo nieostre.

Publikacja: 09.09.2024 04:30

Jak są miarkowane sankcje VAT

Foto: Adobe Stock

Dodatkowe zobowiązanie podatkowe (sankcja VAT) funkcjonuje od 1 stycznia 2017 r. Od 6 czerwca 2023 r. wprowadzono kryteria, które organ podatkowy musi brać pod uwagę przy jej wymierzaniu, określane czasami jako dyrektywy miarkowania. Tak jak można było się spodziewać, podatnicy toczą liczne spory w tym względzie. Po ponad roku można już pokusić się o refleksję na temat praktyki stosowania nowych regulacji.

Sankcja dotyczy naruszeń w zakresie VAT, jeśli ich skutkiem jest zaniżenie zobowiązania podatkowego w deklaracji (względnie zawyżenie kwoty nadwyżki VAT). Jej podstawowa wysokość to 30 proc. W razie złożenia korekty deklaracji i wpłaty zaległości w odpowiednim czasie po doręczeniu upoważnienia do kontroli albo wyniku kontroli, sankcja jest jednak automatycznie obniżana do 15 proc. albo 20 proc.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Wakacyjna amortyzacja
Reklama
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
E-commerce musi się przygotować do KSeF
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Czy warto prowadzić działalność w formie spółki komandytowej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Motorówki, jachty i rowery wodne podlegają amortyzacji sezonowej
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Szacowanie oczekiwanych strat kredytowych wg MSSF 9 a ryzyko płynności
Reklama
Reklama
Reklama