Od 1 stycznia br. zmieniły się definicje obiektów budowlanych (budynków i budowli) na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Do tej pory przepisy podatkowe odsyłały do definicji w prawie budowlanym. Po zmianie budynek i budowla zostały opisane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Stosowanie dotychczasowych (nieprecyzyjnych) definicji sprawiało podatnikom wiele problemów i było źródłem ich sporów z fiskusem. Nowe definicje budowli zawarte w ustawie podatkowej mają w założeniu zakończyć te spory, chociaż – jak wskazują eksperci – w wielu przypadkach wątpliwości pozostaną, albo pojawią się nowe. W związku z nowymi definicjami przedsiębiorcy powinni jednak przyjrzeć się posiadanej infrastrukturze i spróbować zaliczyć ją do odpowiednich kategorii.

Przepisy nakazują, aby przedsiębiorcy do końca stycznia każdego roku złożyli deklarację dla podatku od nieruchomości – DN-1 w gminie, na terenie której posiadają obiekty do opodatkowania. Ze względu na zmiany definicji i konieczność ponownego przyjrzenia się posiadanym obiektom pod kątem tych nowych definicji, w tym roku, wyjątkowo, termin ten wydłużono do 31 marca. O tym, jak przygotować bezpieczną deklarację na podatek od nieruchomości i że podatnicy powinni przeanalizować rejestr środków trwałych, uwzględniając wszystkie jego grupy oraz składane dotychczas deklaracje na podatek od nieruchomości, piszemy w tekście: „Jak przygotować bezpieczną deklarację od nieruchomości”.

O podatku od nieruchomości piszemy także w artykule: „Podatnik mądry po szkodzie w podatku od nieruchomości”, m.in. o tym co zrobić w razie wykrycia błędu w deklaracji na PON.

Zapraszam do lektury.