W ostatnim czasie duże zainteresowanie wzbudziły potencjalne skutki obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. nowelizacji ustawy o VAT rozszerzającej i precyzującej katalog sytuacji, w których naczelnicy urzędów skarbowych powinni wykreślać podatników z rejestru VAT.
Z jednej strony przedstawiciele środowiska biznesowego i doradcy podatkowi przestrzegali, że znowelizowane przepisy stanowią zagrożenie dla pewności obrotu gospodarczego. Wykreślenie z rejestru VAT odbywa się bowiem bez konieczności zawiadomienia podatnika, wskutek czego może on nie być świadomy, że utracił prawo do wystawiania faktur. W skrajnie niekorzystnym scenariuszu spowoduje to konieczność zapłaty wykazanego przez wyrejestrowanego podatnika podatku, gdyż –jak stanowi art. 108 ustawy o VAT – podmiot wystawiający fakturę, w której wykazana jest kwota podatku, jest obowiązany do jego zapłaty. Szczególną ostrożność muszą wykazać również kontrahenci wykreślonego podatnika. Organy podatkowe mogą bowiem twierdzić, że kontrahenci wykreślonego podatnika utracili prawo do odliczenia VAT z wystawionych przez niego faktur.